نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

یمن و جام جهانی / جای خالی هنرمندان

تاریخ نشر : سه شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۷

یک جستجوی ساده در فضای مجازی و حقیقی اطرافمان، کم‌توجهی همه‌ی اقشار جامعه بخصوص هنرمندان از وضعیت فعلی یمن و حمله‌های وحشیانه‌ی صعودی‌ها به این کشور بخصوص با شروع جام جهانی را نشان می‌دهد که جای تأمل دارد.
'نجاح محمد علی' کارشناس سیاسی معروف عراقی در توئیتی جالب توجه در این خصوص نوشته است:'جام قهرمانی که در یمن در حال حاضر جریان دارد، خیلی زیباتر و شکوهمندتر از جام جهانی فوتبال در روسیه است و جنگ الحدیده، بهترین بخش این رقابت جهانی است.'(خبرگزاری ایرنا)
جام جهانی با تمام حواشی آن به پایان رسید. در روزگاری که همه چیز از تبلیغات تا آثار هنری رنگ بوی جام جهانی فوتبال را گرفت و نوعی غفلت عمومی نسبت به سایر اتفاقات جهان در میان مردم ایجاد شد، قدرت‌های سلطه گری مانند عربستان از این فرصت استفاده کردند و حملات خود را به مردم بی‌دفاع یمن شدت دادند. تقارن این دو، اتفاق جدیدی نیست. ازجمله این تقارن‌های عجیب بازی‌های المپیک 1948 اسپانیا است که هم‌زمان موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام شد، یا جام جهانی فوتبال در 1982 که هم‌زمان رژیم صهیونیستی خاک لبنان را اشغال کرد و یا هم‌زمانی جام جهانی فوتبال 2006 با جنگ 33 روزه علیه لبنان و یا بازی‌های المپیک 2008 پکن (چین) که جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه اتفاق افتاد. همچنین هم‌زمانی بازی‌های جام جهانی 2010 با آغاز محاصره رژیم صهیونیستی علیه غزه و یا بازی‌های المپیک 2012 لندن (انگلستان) با شروع ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در سوریه و بالاخره شروع جام جهانی فوتبال 2018 روسیه که هم‌زمان با آن حمله نظامی به الحدیده یمن اتفاق افتاده
گشتی در اخبار و رویدادهای هنری و رسانه‌ای جهان نشان می‌دهد که توجهی نسبت به جنگ‌افروزی عربستان از سوی هنرمندان وجود ندارد. تعداد اندکی اعتراضات خودجوش مردی و ویدیوهای کوتاه و کمتراز انگشتان دست کاریکاتور وپستر، تنها نشانِ دیده شدن مظلومیت مردم یمن است. انتظار توجه به مظلومیت مردم یمن در این روزها شاید از همه‌ی مردم نمی‌رود ولی حداقل هنرمندان که چشمان بیدار جامعه هستند می‌توانستند توجه بیشتری به این مسئله نشان دهند.
هنرمندان نشان داده‌اند که در تمامی مسائل با زبان خاص خود توانسته‌اند توجه جامعه را به مسائل مختلف جلب کنند. این روزها که هر نام تجاری، فرهنگی و هنری از جام جهانی به نوعی برای دیده شدن استفاده کرده است، شاید با نشان دادن ارتباط جام جهانی و کشتار این روزهای مردم یمن کمترین انتظار از هنرمند آزادی خواه و حق طلب تا حدودی می‌توانست برآورده شود.
اگرچه بازی های جام جهانی فوتبال تمام شد، اما فضای جامعه همچنان نیازمند به یک حرکت دسته جمعی و هنرمندانه برای خلق آثار هنری در تمامی شاخه‌ها بخصوص در عرصه‌ی هنرهای تجسمی، هنرهای مفهومی و اینستالیشن  است.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۲
درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

زیبا نوشتین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود