به رغم اینکه قدیمیترها اعتقادی به تبلیغ نداشتند و معتقد بودند مُشک آن است که خود بِبوید نه آن که عطار بگوید. اکنون تبلیغات به یکی از ارکان پذیرفته شده دنیای معاصر ما بدل شده است، به طوریکه از صبح تا شب مدام در تلویزیون، خیابان، فضای مجازی و بسیاری مکان های دیگر شاهد تبلیغ همه چیز هستیم؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! هرچند این تبلیغات همیشه هم مثبت نیستند و جنبههای منفی نیز دارند، ولی یکی از ویژگی های مثبت تبلیغات آشنایی و معرفی درست یک محصول یا شیوه صحیح مصرف است.
تبلیغ مطالعه، اتفاق خوب و کم نظیری است که توسط «نشر الگوی فردا» صورت گرفته است؛ یعنی به جای تبلیغ کتاب، مطالعه کتاب تبلیغ میشود یا به بیان بهتر تشویق به مطالعه انجام میپذیرد. این انتشارات با سود بردن از ماهیت اینستاگرام که اشتراک گذاری عکس و تصویر است، تبلیغات جذابی را در راستای تشویق مطالعه و کتابخوانی صورت داده است. “در کتابی خواندم”… از آن جمله های معروفی است که پای برخی از این تصاویر میبینیم و ناخودآگاه ترغیب میشویم تا بریده جذابی را که در ادامه آن آمده بخوانیم، و این گونه با یک کتاب خوب آشنا میشویم تا روزی به سراغش برویم.
انتخاب تصاویر جذاب و متناسب با محتوای مورد نظر، در کنار گرافیک صحیح و تایپوگرافی که میکوشد از یکنواختی کسل کننده دوری کند به انضمام جملاتی تأثیرگذار و خواندنی، همه دست به دست هم دادهاند تا شاهد شیوه تبلیغاتی صحیحی در راستای امر مهم مطالعه باشیم. مسلما نفع مطالعه در جیب خودمان میرود و سود آن مشمول همه جامعه میشود.