نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

نمایشگاه چهارمین جشنواره هنر مقاومت

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵

مقاومت، واژه‌ای به گستردگی تمام تلخی‌ها و خشونت‌های جامعه بشری است؛ جنگ، کشتار، آوارگی، حق‌کشی‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا، آل سعود، داعش و... هزاران نقطه بی‌پایان که هر کدامشان دردی است که درمانش مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم را می‌طلبد. 

در این میان نقش هنرمندان در انگیزه بخشی و بیداری دل‌ها و دیده‌ها، بسیار مهم و اثرگذار است. از همین رو سال‌هاست که در کشورمان شاهد برپایی جشنواره‌های هنری مختلفی با موضوع مقاومت و بیداری در سطح بین‌المللی هستیم. از جمله این جشنواره‌ها، دوسالانۀ «جشنواره جهانی هنر مقاومت»، در حوزۀ هنرهای تجسمی است، که امسال نیز چهارمین دورۀ آن در چهار بخش نقاشی، کاریکاتور، پوستر و آثار حجمی، ۲۰ آذر ماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار نموده است. 

بنابر اعلام محمد حبیبی، دبیر اجرایی چهارمین «جشنواره جهانی هنر مقاومت» چهار هزار و ۳۶۲ اثر از ۷۱ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که به ترتیب یک هزار و ۴۰۶ اثر مربوط به هنرمندان بین المللی و ۲ هزار و ۹۵۶ اثر مربوط به هنرمندان داخلی بوده است. از این میان ۶۰۰ اثر طی دو مرحله داوری به نمایشگاه این دوره از جشنواره هنر مقاومت راه یافته‌اند، که شامل ۱۵۰ اثر نقاشی، ۱۰۰ پوستر، ۲۵۰ کارتون و کاریکاتور و ۷۰ اثر حجمی هستند. این آثار تا ۲۰دی‌ ماه امسال در موسسه فرهنگی هنری صبا در معرض دید علاقه‌مندان حوزه هنرهای تجسمی قرار دارند و برگزیدگان نیز در روز ۱۸ دی ماه معرفی و از آنان طی مراسم اختتامیه تقدیر به عمل خواهد آمد.

در این میان رشد بیست درصدی آثار، نسبت به دوره‌های پیشین، بیانگر افزایش دغدغه‌مندی بسیاری از هنرمندان نسبت به موضوع مهم و حساس مقاومت، در سطح بین‌المللی است و این امر در هویت‌بخشی و اثرگذاری جشنواره مقاومت در سطح داخلی و به ویژه جهانی بسیار حائز اهمیت است، به طوری که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. 

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود