نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تخیل درعکاسی تبلیغاتی / داریوش کیانی

تاریخ نشر : شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۴

عکاسی تجاری یا تبلیغاتی خلاف آنچه تصور می‌شود عکس‌هایی صرفاْ برای شناسایی محصول و فروش بیشتر آن نیستند. وقتی ما دوربین را به سوی موضوعی نشانه می‌رویم این کار را به واسطه‌ی شرطی شدگی فرهنگی خود به هزار شیوه انجام می‌دهیم.عکس‌ها مفاهیم غالب در جامعه را استمرار می‌بخشند. عکس‌های تجاری در ساخت و استمرار بخشیدن به کلیشه‌ها نقش دارند. این عکس‌ها برای فروش و نیز ترویج فرهنگ کالایی است.
در عکس‌های تجاری با تشدید رنگ و بافت، تصاویر هوس انگیزی از مواد خوراکی ارائه می‌دهند که به تشدید میل خریداران کمک می‌کند. عکس های داریوش کیانی از این ویژگی‌ها مستثنی نیستند. کیانی در عکس‌هایی که به سفارش شرکت سبز ایران و همچنین دیگر مواد غذایی آماده و نیمه آماده گرفته است از صحنه‌پردازی با مواد طبیعی و ظروف پخت قدیمی استفاده می‌کند تا بر طبیعی بودن ( مفهومی که بارت آن را وفور طبیعی نامید)، تاریخ‌مند بودن و قدمت محصولات صنعتی تاکید کند و به آن پر و بال دهد. همچنین با ایجاد فضایی رمانتیک نیرو و صنعت کار دخیل در تولید آن را پنهان ساخته تا تجربه پخت آن را آسان‌تر و با کیفیت مطلوب‌تری ارائه دهد. کیانی در محیط صنعتی مانند عکسی که در کارخانه تولید دستمال کاغذی گرفته است با ایجاد فضای خیالین با برجسته کردن بافت و نور زیبا و رمانتیک در صحنه، فضای خشک و بی روح صنعتی تولید آن را حذف می‌کند تا بر لطافت و طبیعی بودن محصول صحه بگذارد.
خلق انسان ایده آل که از مقاصد عکاسی مد به شمار می‌رود در عکس‌های کیانی به خوبی ساخته و پرداخته شده است. کیانی با ساختن استیج‌هایی خیالین مدل را که پوشاکی با برند موکارلو بر تن دارد دست نیافتنی ساخته‌است. عکس‌های او روایت‌مند هستند. مخاطب با دیدن عکس‌ها که گویی صحنه‌ای از یک فیلم است شروع به ساختن قصه‌ای در مورد آن می‌کند. داستان‌ به خودی خود با بار فرهنگی و قدمت تاریخی همراه است و عکاس از طریق این عکس‌ها به آن برند و پوشاک باری از قدمت تاریخی و ارزش فرهنگی می‌دهد.

درباره نویسنده
من "کلثوم پیامنی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود