نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

«... انگیزۀ اصلی این کتاب در اصل دستیابی به شکل عمیق‌تری از تفکر طراحی است. چنان‌چه شما را به تفکر وادارد تا به شکل عمیق‌تری فرآیند طراحی را بازنگری کنید تا به‌گونه‌ای شما را سازماندهی کند که بهتر به فکر طراحی باشید. به‌طوری‌که محصولات مختلف چه از نظر «طراحی خوب» و یا «طراحی بد» از دیدگاه‌های متفاوتی هم‌چون دیدگاه هنری، تاریخی و یا گاهی از نقطه نظر زیبایی شناسی، آنالیز مفهوم، تفکر و ایده به عنوان اصل و مبنای طراحی قرار گرفته‌اند. 

زیبایی شناسی، عملکرد، کارکرد، توسعه پایدار و موقعیت‌های اقتصادی محصول؛ این پنج بُعد کیفیتی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید محصولات را به‌طور دقیق‌تری با یکدیگر مقایسه نمائید. 

همچنین نظریات چند جانبه‌ای از افراد مختلف در مورد یک محصول جمع‌آوری شده است، تا به نحوی برجسته تفاوت طراحی را از  نقطه نظر افراد مختلف نشان می‌دهد. اگر دسترسی به طراحان و یا افرادی که به صورت نزدیک‌تر می‌توانند با محصول در ارتباط باشند، فراهم باشد، نقل‌قول‌هایی از جانب آن‌ها از نظر بُعد فلسفی و یا چگونگی الهام و شکل‌گیری یک محصول بیان می‌شود. 

هم‌چنین آنالیزهای انتقادی می تواند سکوت طراحی محتوا را بشکند و زمینۀ فرم و عملکرد را تا رسیدن به بازار و ارزش‌های اجتماعی محصول باز نماید. اگر شما بتوانید چشم اندازهای متفاوت و جالب را مشاهده کنید، بهتر می‌توانید از این کتاب استفاده نمائید. ...» 

متن فوق گزیده‌ای بود از مقدمه کتاب «نقدی بر محصولات طراحی صنعتی» به قلم ویلیام لیدول و جری ماناکسا، با ترجمه‌ای از مهسا حقی‌پناه، رائیکا خورشیدیان، شادین قندچی مازندرانی، نازیلا محمد قلی‌زاده و راضیه مهدیه که توسط انتشارات میردشتی برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۵ چاپ و منتشر گردید. 

Deconstructing-product-design

Deconstructing-product-design

Deconstructing-product-design

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

متاسفانه ترجمه ضعیفی داره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود