نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ایستگاه مترو گلشهر / دفتر طراحی همگروه

تاریخ نشر : شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۴

به نظر می رسد مشخصه‌ی اصلی طراحی ایستگاه مترو، علاوه بر انجام کار بر اساس استانداردهای فنی، مهندسی و معماری جهانی، اجتناب از تلاش برای فیل هوا کردن است؛ چراکه به دلیل تأثیرپذیری شدید از نیازهای فنی که جنبه‌ی کم و بیش جهانی دارد، از ویژگی‌ های فرهنگی و اقلیمی، کم تر بهره می‌برد. همان طور که در طراحی ایستگاه گلشهر، نیز این مسیله به خوبی قابل درک است.
تم رنگی حاکم بر فضای این ایستگاه، به دلیل انتخاب نوع مصالح، سردی و بی‌روحی خاصی را به کاربران منتقل می کند؛ فضایی که می باید حس سرزندگی و پویایی در آن غالب باشد. پله‌های برقی و حس ماشینی بودن آن کم بودند؛ تمام جداره‌ها، سقف‌ها و باقی اجزای فضا نیز، با آن یک رنگ و یک صدا شده اند. اگر هم ذره‌ای اثر هنری موقت یا ثابتی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی یا مواردی از این دست، با موضوعات فرهنگی در گوشه و کنار استفاده شود، آن قدر حال و هوای سردی در بنا حاکم است که کاری آن چنان تأثیرگذار از دستشان برنمی آید.
مشت نمونه ی خروار است. چنین وضعیتی تقریباً در تمامی ایستگاه‌های متروی شهر تهران، حاکم است. در معماری اغلب ایستگاه‌ها، فضاها فاقد مؤلفه مکانی هستند و به عبارتی لامکان اند؛ که خود از عواملی به شمار می‌روند که موجب شده، شهرهای امروز، تمایزهای هویتی را به تدریج از دست بدهند. البته لازم به ذکر است که طراحی ایستگاه گلشهر که در سال ١٣٨٤ ، موفق به دریافت جایزه معمار شد، از نظر وحدت اجزای داخلی و وجود یک تم غالب در کلیت طرح، در مقایسه با نمونه‌های ساخته شده، از منظر طراحی و ساخت از موفقیت بیشتری برخوردار است.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود