نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

کنفرانس بین المللی مبلمان دکو

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۴ آذر ۱۳۹۴
جمعیت و حضور افراد با حوزه‌های فعالیت متفاوت حیرت زده‌ات می‌کند. در سالن کنفرانس به سخنرانی‌ها گوش می‌دهی. نکات و مطالب مهم را یادداشت می‌کنی. کمی گیج شده‌ای. دائم حرف از اقتصاد و تولید است. آیا واقعا اینجا برای حضور تو طراحی شده است؟ دانشجویان علاقمند به حوزه طراحی مبلمان که هدفشان شناخت بهتر حوزه کاری آینده‌شان است می توانند اینجا به اهداف خود برسند؟
همایش دکو چند سالی‌ست در مهرماه محفلی برای حضور فعالان حوزه مبلمان است. همایشی بین‌المللی که به همت بخش خصوصی و با سیاست‌گذاری در راستای بهبود صنعت مبلمان ایران و معرفی ارزش‌ها و توانایی‌های بالقوه آن به جهان آغاز به کار کرده و با تلاش افراد بسیاری تا امروز فعالیت خود را ادامه داده است.
این همایش دارای بخش‌های اصلی سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه عکاسی و نمایشگاه محصولات حوزه مبلمان است. در میان بخش‌های حاضر شاید بخش کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها زمینه مناسبی را برای حضور دانشجویان علاقمند فراهم کرده است. اما آیا در عمل نیز دانشجویان حاضر در همایش برای فعالیت در این بخش ها تشویق می شوند؟

دکو همایشی است که تولیدکنندگان و سرمایه‌داران بسیاری را هر ساله گرد هم می‌آورد. این اتفاق فرصت خوبی‌ست برای معرفی قابلیت‌های تولید این صنعت در ایران و عرضه توانایی‌های بالقوه دانش آموختگان هنر به ذینفعان تولید. گویی هدف از برگزاری بخش‌های نمایشگاهی نیز در این راستا بوده است. اما عدم ارتباط مداوم مسئولین همایش با فعالان حوزه طراحی در طول سال و عدم طراحی مسیر هدفمند جهت توسعه حضور مستمر طراحان طی سال‌های برگزاری همایش، کمی رسیدن به این هدف را مختل کرده است. باید هر دو موضع مرتبط با همایش نگاهی جدی‌تر به حضور طراحان داشته باشند و برنامه‌ای عملی‌تر نسبت به تعریف جایگاه دانشجویان وجود داشته باشد. چرا که نسل جوان امروز سازنده فردای این صنعت خواهد بود و صنعت بدون داشتن ایده‌های نو طراحی نمی‌تواند در طولانی مدت زنده بماند. در این راستا مسئولین همایش اقدام به تاسیس مرکز آموزش علمی-کاربردی انجمن مبلمان و دکوراسیون ایران کرده است. این مرکز با هدف پرورش طراحان متخصص و کشف استعدادهای داخلی آغاز به کار کرده است. این مسئله نشان از توسعه تخصصی مبحث طراحی مبلمان از نگاه مسئولین دکو دارد.

نکته قابل توجه دیگر تلاش مسئولین همایش در راستای تشکیل کارگاه‌هایی با حضور افراد شاخص خارجی با تخصص‌های مختلفی چون آقای لوئیجی کولانی (طراح)، آقای رالف ویگمن (مدیرعامل آی-اف دیزاین) و ... است که قدمی مؤثر در راستای افزایش کیفیت همایش و ایجاد فرصتی برای تبادل اطلاعات و پرسش و پاسخ افراد حاضر در کارگاه‌ها می‌باشد.
همایش دکو با توجه به دوربرد خود به کارش ادامه خواهد داد. اما شاید بهتر باشد این سرمایه کلان با حضور هدفمند طراحان داخلی رنگ و بوی تازه‌ای از سبک طراحی ایرانی به خود گیرد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد درخشش هرچه بیشتر این صنعت در داخل و خارج از ایران باشیم. همایش دکو می‌تواند با ارائه گزارش‌های عملی از محصولات تولید شده یا در حال انجام مبلمان که با مشارکت تولیدکنندگان و طراحان انجام گرفته است، قدمی مؤثر در راستای بازخورد فعالیت همایش و ایجاد انگیزه برای حضور پررنگ‌تر افراد مختلف در سال‌های آینده بردارد. همچنین شاید بهتر باشد طراحان نیز اقدامی جدی‌تر در مسیر ارتباط بهتر با دکو بردارند و نگاه جدی و مسئولانه‌تری نسبت به آن داشته باشند.

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود