شب های کوتاه، روزهای بلند، هوای گرم خرداد و کار، آن هم با زبان روزه، برای هیچ کس آسان نیست. خانه طراحان انقلاب اسلامی به مناسبت ایام پر فضیلت ماه مبارک رمضان مجموعه پوسترهای «روزه داری، روز کاری» را با موضوعیت کار با زبان روزه، طراحی و این روزها در شهر تهران اکران نموده است. این پوسترها که با محوریت مشاغل در ماه مبارک رمضان میباشند، از لحاظ ایده و اجرا به مجموعه پوسترهای «این شهر مهربان است» که در گذشته به آنها پرداخته بودیم، شباهت بسیار دارند..
به طوریکه در این مجموعه، باز هم افراد مختلف در مشاغل گوناگون دیده میشوند اما اینبار بهجای لبخند به لنز دوربین (مخاطب) مشغول کار خود هستند و بروی تصویرشان نه فرشتگان سفید منیاتوری، که بالهای فرشتگان به شکل خطی ترسیم شدهاند تا تلویحاً بیانگر مقام این بزرگان باشد. در کنار تصاویر نیز با خطی خوش و بزرگ عنوان مجموعه پوسترها به نام «روزه داری، روزِ کاری» نوشته شده و در کادری کوچکتر در پایین آن نیز چنین آمده: «میزبانی میکند از هر که مهمانش شود».
مسئلۀ شباهت ایده و اجرا در این دو مجموعه با همۀ تفاوتهایی که در آثار وجود دارد نکتۀ قابل توجهی است که در جای خود میتواند مفید و حتی از نظر مخاطبان جذاب و ارجاع دهنده باشد. اما خطری که کارهایی از این دست را تهدید میکند، استفادۀ بیش از حد طراحان از یک ایده و خنثی شدن آن در نگاه بینندگان است، چرا که طراح همیشه باید چیزی در چنته داشته باشد تا مخاطبان را سر ذوق بیاورد و آنان را با خود همراه سازد.