نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

خانه تاریخی ننه کوکب / هتل نقشینه کویر

تاریخ نشر : دوشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۴

همیشه قدیمی بودن عیب نیست بلکه گاهی چیزهای قدیمی با ارزش‌تر از نمونه‌های جدیدشان هستند. معماری هم از این قضیه مستثنا نیست و می‌توان با فرهنگ سازی و تعریف کاربری‌های جدید، سرمایه‌های بخش خصوصی را برای حفظ و بازسازی بناهای تاریخی جذب کرد.
 شبیه این اقدام برای خانۀ تاریخی ننه کوکب، که به اسم خانه نوریان زواره نیز شناخته می‌شود، اتفاق افتاده است. این خانه با الگوی سنتی چهار صفه در منطقه «پای قلعۀ سنگ بست» قرار دارد که از قدیمی‌ترین قسمت‌های شهر زواره است. معماری این بنا از الگوی چهار صفه‌ تبعیت می‌کند که آن را برآمده از اعتقادات مردم زواره می‌دانند و چاره اندیشی‌هایی که برای مهار گرمای طاقت فرسا در آن وجود دارد، در خور توجه است. برای اینکه بتوانید شکل کلی این خانه را تصور کنید، دو شبه استوانه‌ی عمود بر هم را در نظر بگیرید که در محل تقاطع آنها برآمدگی‌ای به شکل نیم گنبد قرار گرفته است که به هوای آزاد راه دارد. استوانه‌ها نیز از سه جهت بسته هستند و از یک جهت به سمت حیاط باز می‌شوند. اما این خانه، زیرزمین، بادگیر و اتاق‌هایی دارد که این اتاق‌ها در هر چهار کنج بین استوانه‌ها و در دو طبقه قرار گرفته‌اند. هوایی که از بادگیرها و حیاط وارد چهارصفه می‌شود، به دلیل ارتفاع زیاد مرکز چهار صفه، هوای گرم را از قسمت نیم گنبدی مرکز خارج می‌کند و به خنک شدن فضای داخل منجر می‌شود. جالب است بدانید که چهارصفه به عنوان فضایی عمومی نقشی شبیه حیاط را داشته و مردم در ساعت‌های گرم روز، آن را آب و جارو می کردند و در هوای خنک آن می‌خوابیدند.
حدود سه سال است که این خانه برای کاربری موزه و مهمان سرا بازسازی شده و امکان اقامت مسافران در آن فراهم است. مالک جدید این خانه یعنی آقای صادقی فرد به کمک دو تن از استادکاران قدیمی زواره این خانه را بازسازی کرده که در مرمت انجام شده از روش‌های سنتی با مصالح جدیدی چون سیمان استفاده شده است؛ اما به نقل از مالک جدید خانه، شکل فضایی خانه با تغییرات اندکی، حفظ شده است. البته در این اقدام جای نظارت‌های میراث فرهنگی خالی بوده، و برای نظارت بر اصول مرمتی مرتبط با بناهای تاریخی اقدامی صورت نگرفته است.

درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود