"انسانها دائماً در حال تحقیق و بررسی شرایط اطراف خود هستند و روزانه و در زمانهای مختلف به دنبال پاسخگویی به پرسشها و نیازهای خود هستند و این فرایند محدود به جنس یا سن خاصی نمیشود. در فرایند تخصصی و علمی نیز تحقیق و بررسی شرایط، بهمنظور انتخاب راهحلها و کشف حقایق مطرح است ولیکن تحقیق علمی بهسادگی جستجوهای روزمره و عمومی نیست و نیازمند فرایندی بخردانه، برنامهریزیشده و سیستماتیک است.
در این کتاب سعی شده است تا اصول پژوهش علمی مورد دقت قرار گیرد. هرچند که مبانی متدولوژی تحقیق در عرصههای مختلف علمی تا حدی شبیه به هم هستند اما در این کتاب تلاش نگارنده بر گرایشی کردن زمینههای تحقیق در حوزههای معماری و طراحی صنعتی و به عبارتی طراحی محیط، محصول و خدمات استوار بوده است. این دسته از رشتههای یادشده به دلیل محتوایی و به واسطهی اینکه در آنها مباحث تلفیقی هنر و زیبایی از یک سو و کاربردی بودن مفاهیم از سوی دیگر مطرح است، از ویژگیهای خاصی برخوردارند. مهمتر اینکه علومی هستند انسانمحور و از این منظر ساختار و شکل ویژهای دارند، بدین لحاظ ملاحظات خاصی نیز در متدولوژی تحقیق را طلب مینمایند.
در فصل نخست کتاب سعی شده ضمن تشریح و تعریف تحقیقات علمی، مبانی روششناسی پژوهش مورد دقت قرار بگیرد. خوانندگان محترم، اصول نگارش فرضیات و همچنین پرسشهای تحقیق را در فصل دوم فرامیگیرند. در فصل سوم به تشریح متغیرهای تحقیق پرداختهشده و یکی از مراحل مهم پژوهش مربوط میشود به نحوهی نمونهبرداری، تعیین آزمودنی ها و همچنین تعیین حجم نمونهها که مورد اخیر در فصل چهارم مورد بررسی و تشریح قرارگرفته است. در فصول پنجم وششم انواع روشهای تحقیق و متدولوژیهایی که بیشتر در معماری داخلی و طراحی صنعتی کاربرد دارد تشریح شده است. در فصل پایانی، روشهای گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی پژوهش مورد دقت قرارگرفته است."