تئوری "طراحی محصول" که تئوری رنگ را نیز دربر دارد شدیداً تحت تأثیر عملکردگرایی یا فونکیسیونالیسم قرار گرفته است. این نطریه برای عینیت بخشیدن به این مفهوم، که شایستگی یک محصول را از نظر زیبایی، بوسیله میزان تناسب ساختاری و عملکردی آن تعیین میگردد. در نتیجه چنانچه محصولی بخوبی نظم داده شده باشد، زیباتر نیز خواهد بود. زیبایی جزئی از عملکرد کل محصول است. خلق زیبایی اجتنابناپذیر است و طراحی تنها بر اساس مقایسه عدم زیبایی یا در غیاب طراحی کردن بوجود میآید یعنی بر اساس باورهای بنیادین (وضعیت موجود) به کیفیت مطیوب رسید و این یک واقعیت غیرقابل انکار میباشد. ..."
متن بالا بخشهایی از مقدمه کتاب "استراتژی مطلوب رنگ در زیبایی شناسی کاربردی" تالیف "بهزاد سلیمانی/استادیار و عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س)" است که بهار سال 96 به چاپ دوم رسیده است.