نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

و آفتاب هدایت / فریدالدین ملایی

تاریخ نشر : شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

کتاب "و آفتاب هدایت" از مجموعۀ اختران، نوشتۀ جواد محقق و روایتگر برخی از کرامات امام هادی (ع) است. متنی که بواسطۀ "فریدالدین ملایی" برای گروه سنی "د" و "ه" تصویرگری شده است. تصاویر این کتاب مانند سایر کتاب های این مجموعه، حال و هوای قدیمی و بویژه چاپ سنگی دارد، که با توجه به وجه تاریخی داستان ها مناسب به نظر می رسد. طرح ها به همین دلیل ساده و تقریبا فاقد تنوع رنگی اند. و غالبا بر زمینه ای به رنگ بژ با خطوط و گاه سطوحی سیاه و البته با بافتهایی ترسیم شده اند؛ در برخی قسمت ها نیز از رنگ سفید برای تاکیدهای فرمی و معنایی استفاده شده است. علیرغم نبود تنوع رنگ، ترکیب ها کم و بیش متنوع و مناسبند. تقسیم بندی های هندسی و جدول کشی های آثار قدیم در این آثار نقش ویژه ای دارند.
از نقاط قوت این مجموعه تصاویر، توجه به حرمت و قداست امام معصوم است، که تصویرگر بواسطۀ تمهیداتی بصری آن را مورد توجه قرار داده است. به عنوان مثال، در هیچکدام از تصاویر این کتاب، چهرۀ امام تصویر نشده و گرد سر ایشان بنا به شیوه ای که از گذشته متداول بوده هاله ای نورانی که در اینجا غالبا با رنگ سفید نیز موکد شده ترسیم شده است. همچنین گاه که در مجلسی امام (ع) در کنار شاه تصویر شده اند، پس زمینۀ سفید ایشان در کنار زمینۀ سیاه شاه، قداست ایشان را مورد تاکید قرار داده است.
نکته قابل توجه دیگر در این مجموعه، تصویر شیرهاست که اگرچه در چند ماجرا به آن ها اشاره شده اما تصاویرشان بیشتر به بازی های تصویری با فرم شیر و بی ارتباط با متن می نماید. به عنوان مثال نقش بال دار شیر که بارها هم بر آن تاکید شده –به نحوی که انگار محوریت کتاب با آن هاست و نه وجود نازنین امام (ع)-، نسبتی با بطن ماجراهای کتاب ندارد. همچنین در یکی از تصاویر، شیرهای آمیخته به نقوش طلسم و سحر و جادو، در حالی که حیات یافتن آن ها در ماجرای نقل شده در کتاب، نه از این راه ها، بلکه به امر امامت تحقق یافته بود، نشان از نگاهی سطحی به ماجراست.

درباره نویسنده
من "کوثر سعادت" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود