نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پنجره‌های تشنه / مجید زارع

تاریخ نشر : جمعه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
اگر از خوانندگان دائمی کتاب باشید متوجه پیشرفت طراحی جلد و صفحه‌آرایی کتاب‌ها، طی چند سال اخیر شده‌اید؛ پیشرفتی که حاصل قوت و عمق نگاه طراحان در مفهوم و تکنیک طراحی، همچنین توسعه صنعت چاپ است. در میان طراحان جلدهای کتاب، مجید زارع به عنوان طراح متخصص در حوزه کتاب نامی آشناست. کتاب‌های زیادی تا کنون با طراحی این طراح وارد بازار شده‌اند. پنجره‌های تشنه، کتابی‌ست که روایتگر انتقال ضریح امام حسین(ع) از ایران به عراق است. روایتی که خواندنش از زبان مهدی قِزِلی، نویسنده جوان و سرشناس ایرانی خالی از لطف نیست.
آنچه در طراحی کتاب اهمیت پیدا می‌کند، نگاهی کلی به اجزای آن است. کتاب مجموعه‌ای واحد از طراحی جلد، صفحه‌آرایی، فونتِ عنوان و جنس کاغذهای داخلی و جلد کتاب است؛ مجموعه‌ای که در خدمت متن بوده و نمود عینی آن خواهند بود. استفاده از پلکسی در جلد پنجره‌های تشنه علاوه بر جذابیت و تفاوت فاحش با دیگر کتاب‌های بازار، می‌تواند مُلهم از ضریح باشد. چرا که زیر آن، نوشته ی "سلام علی شهید الشهدا" به رنگ طلایی قرار دارد که نشانی از ضریح است. رنگ طلایی متن تضاد(کنتراست) خوبی با زمینه اصلی کتاب که نقوش سفید بر سطح خاکستری روشن است ایجاد کرده و توجه مخاطب را جلب می‌کند. استفاده از کادر مشکی همچون قاب عکس انتخابی‌ست هوشمندانه. این انتخاب می‌تواند یادآور روایت یک عکس از مجموعه خاطرات باشد. عکسی که تنها یک فِریم از خاطراتی‌ست که صاحب تصویر آن را زندگی کرده است. کتاب پنجره‌های تشنه، هرچند زیبا و دلنشین، اما به گفته نویسنده تنها توانسته بخشی از این روایت زیبا را به رشته تحریر درآورد.
استفاده از فونت دست‌نویس برای عنوان، کاغذهایی به رنگ دفترهای کاهی قدیمی، طراحی داخلی همچون تقویم و خط‌کشی صفحات شبیه دفترهای خط‌دار، انتخاب‌هایی درست و به‌جا در انتقال احساس روایت‌گری خاطرات‌گونه متن کتاب است. خاطراتی که نویسنده در همسفر شدن با ضریح مشاهده نموده و یادداشت برداری کرده و حالا آن خاطرات تبدیل به کتاب شده‌اند. می‌توان گفت زارع در طراحی این کتاب علاوه بر درگیر کردن مخاطب از راه اجزای بصری با مفهوم کتاب، با درگیر کردن حس لامسه مخاطب زمانی که کتاب را در دست می‌گیرد، پا فراتر از طراحی‌های معمول گذاشته است. مجید زارع با این نگاه در طراحی، گویی به کتاب جان تازه‌ای می بخشد که خواننده می‌تواند آن را لمس کند.

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود