نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

جهان بدون مرز، حقیقتی‌ است که روزی به واقعیت بدل خواهد شد و هنرمندان نیز در نوع خود نقش به سزایی در تحقق این امر دارند. «جشنواره بین المللی کارتون اَفدستا» با موضوع قرار دادن جهان بدون مرز، فرصتی را فراهم آورد تا هنرمندانان ملل مختلف هر چند دور از هم اما همسو با یکدیگر به خلقی آثاری درباره صلح، دوستی، برابری و برادری بپردازند تا سرانجام بتوانیم به جهانی بهتر دست یابیم.

این جشنواره نخستین جشنواره مجازی ایران به شمار می‌آید که به همت علی دل‌زنده‌روی و به صورت آنلاین برگزار شد، به‌طوری‌که ۹۲ هنرمند با ۳۰۰ اثر  در این مسابقه بین المللی شرکت داشتند. در نهایت نیز ۷۳ اثر از ۴۰ هنرمند با نظر هیأت انتخاب به مرحله پایانی راه یافتند، که از آن بین هیأت داوران متشکل از جواد علیزاده(ایران)، اردوغان کارایل(آلمان)، اَنجل بوریگان(مکزیک)، ولادمیر کازونفسکی(اکراین) و مارسین بوندالوویچ(هلند)، سه اثر را شایسته تقدیر دانستند. 

هیجابی دمرچی (ترکیه)، ناتالیا وارچنکو (روسیه) و ایگور وارچنکو (روسیه) سه هنرمند برگزیده جشنواره بین المللی کارتون افدستا هستند. در این جشنواره علاوه بر ایران، هنرمندانی از کشورهای ویتنام، ایتالیا، اوکراین، ترکیه، پرو، پرتقال، بلژیک، روسیه، رومانی، صربستان مراکش، اندونزی و دیگر کشورها حضور داشتند. 

باید توجه داشت که برپایی چنین مسابقات و جشنواره‌‌های بین المللی، آن هم با محتوایی ضد جنگ و صلح طلبانه‌، جدا از بٌعد هنری که دارند، قادرند نقش موثری در تغییر وِجه عمومی ایران در خارج از مرزهای کشور ایفا ‌نمایند، تا مردم سایر ملل به دور از تریبون‌های سیاست زده غربی با ایران واقعی آشنا شوند. 

آثار منتخب این جشنواره طی یک تور نمایشگاهی از ۱۲ تا ۲۴ شهریور امسال با همکاری حوزه هنری و خانه کاریکاتور اصفهان، در گالری نقش خانه این شهر به نمایش در‌آمدند. همچنین در تهران این آثار از ۱۱ تا ۱۶ مهر ماه در خانه کاریکاتور ایران در معرض دید علاقه مندان قرار داشت و سرانجام هم نگارخانه افدستا شهر شیراز در آبان‌ماه میزبان آثار منتخب جشنواره بین المللی افدستا خواهد بود.

یکی از ۳ کاریکاتور برگزیده جشنواره بین‌المللی افدستا، اثر ناتالیا وارچنکو از روسیه

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود