نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پوسترهای سینمایی علی باقری

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵

علی باقری از جمله هنرمندان خوش ذوق و خلاقی است که هنر برایش نه یک شغل، بلکه یک علاقۀ جدی و حرفه‌ای است؛ به طوری که نشانۀ این تعلق خاطر را می‌توان در پوسترهای سینمایی طراحی شده توسط وی به وضوح مشاهده کرد. 

هر چند علی باقری در هنرستان نقاشی خوانده و در دانشگاه گرافیک و عکاسی را ادامه داده، اما مجموع این‌ رشته‌های هنری به وی نگاهی خاص بخشیده‌اند، که در آثار مختلف او و به ویژه در پوسترهایش قابل شناسایی می‌باشند. در واقع باقری با توجه به درون مایه فیلم‌ها و نوع ارتباطی که با آن‌ها برقرار می‌سازد، از مهارت‌های سه گانۀ خود در گرافیک، عکاسی و نقاشی، به جهت انتقال هر چه بهتر مفهوم مورد نظر فیلم بهره می‌گیرد.  

مستند بلند «کیارستمی: یک گزارش» و فیلم‌های سینمایی «پرسه در مه»، «اینجا بدون من»، «سیزده 59»، «اشیاء از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند»، «شیار ۱۴۳» و «نفس» از جمله آثاری هستند که علی باقری طراحی پوستر آن‌ها را بر عهده داشته است. در این آثار می‌توان به نسبت‌های مختلف، دید عکاسانه، قلم طراحانه و ساختار گرافیکی مد نظر علی باقری را مشاهده کرد. به طور نمونه در طراحی پوستر فیلم سینمایی «نفس»، که این روزها نیز اکران آن آغاز گردیده، با اثری نقاشی‌گونه مواجهیم؛ زیرا باقری در آن به سراغ نقاشی با قلم نوری رفته تا حس و حال خیال‌پردازانۀ دوران کودکی را در عین سختی‌های آن برهۀ تاریخی در خط به خط طرحش به مخاطب القا نماید. 

پوستر فیلم در واقع معرف مفهوم نهفته در آن است و نخستین مواجه‌ی مخاطب با اثر به حساب می‌آید؛ از همین رو در طراحی پوستر برای فیلم‌های سینمایی، علاوه بر عنصر جذابیت بصری باید به درون‌مایه و موضوع اثر نیز وفادار ماند. بدین جهت طراحی پوستر برای آثار سینمایی، علی‌رغم ظاهر سادۀ آن از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است، که همین امر سبب می‌شود تا در طی گذر زمان طراحان خلاق از طراحان مقلد و کاسب کار متمایز گردند.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۱۵ آذر ۹۵ ، ۱۳:۰۶ فرزین خاکی
به معنای واقعی پوستر سینمایی هست. یعنی میشه این‌ها رو از پوستر همایش و گالری و مسابقه تمیز داد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود