نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی خوب، احترام به مخاطب / پَرژک

تاریخ نشر : دوشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۴
بسته‌بندی به عنوان لباس محصول وجه‌ای ملموس از تفکر پشت یک محصول است. شاید از نگاه اقتصادی هدف از یک طراحی زیبا، جذب مشتری بیشتر برای فروش و سود بیشتر باشد. اما اگر صرفاً به جنبه‌ی اقتصادی توجه شود برند عمری کوتاه خواهد داشت. آنچه در پس این موضوع مهم تلقی می‌شود احترام به سلیقه مخاطب است.
چند سالی‌ست برند "پرژک" محصولات خود را تولید و وارد بازار کرده است. این برند مدعی ارائه محصولی برآمده از طبیعت و حافظ سلامت مشتریان خود است. نکته حائز اهمیت این است که اگر برندی تبلیغ تمایز و کیفیت بالای محصول خود را می‌کند، چرا این سخن در بسته‌بندی آن نمود پیدا نکرده است؟ آیا این موضوع نمی‌تواند وجهه‌ای منفی به آن دهد! فرم استوانه و نحوه باز و بسته شدن درب، از ابتدایی‌ترین طراحی‌های بسته‌بندی‌ست. طراحی که در آن نه سلیقه مخاطب امروز در نظر گرفته شده است و نه رابطه عملکردی و ارگونومیک کاربر با محصول. واقعا این سوال مطرح می شود که چطور در دنیای پیشرفته و رقابتی دنیای امروز شرکتی با چنین طراحی ضعیف پا به عرصه تولید و فروش گذشته است؟! و آیا بهتر نیست قبل از ورود به بازار کمی به زیبایی و برندینگ محصولات بیندیشیم!


دانلد نورمن در کتاب طراحی حسی خود عملکرد را به سه سطح غریزی، رفتاری و تفکری تقسیم می‌کند که ظاهر را در سطح اول قرار می‌دهد. با این نگاه ظاهر یک محصول هم جزئی از عملکرد آن به حساب می‌آید که در مرحله اول درک می‌شود و این نشان از اهمیت آن دارد. این سطح از عملکرد زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که گشتی در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه کالا بزنیم. نکته مهم در طراحی محصولاتی چون شامپو، هم‌جواری آنها با دیگر محصولات مشابه هنگام عرضه در فروشگاه‌هاست. شاید پَرژک به واقع کیفیت بالاتری نسبت به رقبای داخلی و حتی خارجی خود داشته باشد ولی زمانی می‌تواند در این بازار پُر رنگ و لعاب ادعای خود را ثابت کند که در مرحله اول ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد. آن‌چه یک محصول را موفق می‌کند هم‌راهی مفهوم وجودی آن با سطوح مختلف عملکرد است. از این رو شاید بهتر باشد پَرژک، طراحی فرم محصولات خود را به متخصصین طراحی‌صنعتی بسپارد و کار را بر اساس سبک بیونیک (فرم‌های ملهم از طبیعت) بازطراحی کند چرا که این شیوه از طراحی می‌تواند تاییدی بصری بر عدم شیمیایی بودن محصولاتش باشد.


درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

واقعا موافقم با این مطلب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود