نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

معماری به مثابه معماری ایرانی چگونه باید باشد

تاریخ نشر : دوشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۴

مقطعی از جامعه را در عهد قدیم تجسم کنید. جامعهای با شرایط خاص خودش. الگوهای رفتاری منحصر به خودش. مردمانی که هر روز به سر‌کارهای خویش می‌رفتند. در بازار وقت می‌گذراندند. مسجد رفتن جزیی مهم از زندگیشان بود. بخش عمده خوراکشان را خودشان در خانه تهیه می‌کردند. گاها حتی در خانه های شهری نیز احشامی نگهداری می‌کردند. آب و طبیعت در این جامعه حرمت فراوان داشت. برای شستن رخت و ظرف‌ها گاه مشارکت محلی را شاهد بودیم. محله‌های موجود در میان شهر نقش خودشان را ایفا می‌کردند. و بسیاری دیگر از الگوهای رفتاری که سبک زندگی آن مردم را شکل می‌داد.

 هنر یک معمار ایرانی در این میان، آن بود که می‌توانست با شناخت دقیق این الگوهای رفتاری بنایی را شکل دهد که نیازهای گسترده مردمان ایرانی را برطرف کند. یعنی تمام الگوهای رفتاری فوق در محیط خانه و محله به شکلی مطلوب پاسخ داده می‌شدند. میزان کارآمدی پاسخی که یک ساختمان به نیازهای کاربران می‌داد، منوط به عمق شناخت معمار نسبت به بستر شکل‌گیری معماری و مهارت وی جهت ایجاد هماهنگی بین پارامترهای مختلف این بستر بود. و همین بستر هم از عوامل گوناگونی شکل می‌گرفت نظیر مذهب، اقتصاد، سنت، اقلیم، سیاست و .... که قصد واشکافی آنرا نداریم.

حال شرایطی مغایر را در نظر بگیرید. فرض کنید در یک جامعه، معمار ایرانی بنایی را میساخت که به فرض نیازهای اقلیمی را پاسخگو نبود. یا اینکه در مقیاس خردتر بنایی طراحی میشد که مثلا نمی‌توانست فضای مورد نیاز برای عملکردهای متعدد آشپزخانه‌ی خانه را فراهم کند. در این شرایط یا ساکنین منزل نسبت به اصلاح فضاهای منزلشان اقدام می‌کردند یا اینکه این بنا خواه ناخواه دوام کافی نمی‌آورد و نابود می‌شد. پس یکی از عواملی که بنظر تاثیر بسیار مهمی در ماندگار بناهای قدیمی ایرانی داشته، هماهنگی کامل آن با الگوهای متعدد رفتاری مردم جامعه عصر خودش است و اگر جز این بود، این اتفاق به تمامی نمی‌افتاد.

معمار ایرانی در گذشته کمتر برای ایجاد یک کار اصطلاحا آوانگارد اقدام می‌کرد و بیش‌تر به ساخت فضاهایی مبادرت می‌ورزید که از نظر او می‌توانست صرفا برای رفع نیازهای پیش‌بینی شده کارامد باشد. بواسطه سرعت آهسته تغییرات بستر شکل‌دهنده معماری (مشتمل بر موارد ذکر شده)، معمار قدیمی دغدغه کمی درخصوص تغییرات سبک زندگی مردم داشته و اگر هم سبک زندگی در طول زمان دست‌خوش تغییر می‌شد، معمار آنقدر از بطن جامعه بود که این تغییر در رفتار و منش معماری خودش نیز اثر بگذارد و بتواند این تغییر را پاسخ دهد.

مساله معماری امروز ما دقیقا از همین نقطه نشات می‌گیرد. معماری‌ای که برای رفع نیازهای یک جامعه عرضه می‌شود. جامعه‌ی سریع‌التغییر با سلایق و خواست‌های گوناگون و بسیار متفاوت که روز به روز نیز گسترده‌تر و متفاوت‌تر می‌شود. حال اگر یک معمار بخواهد در این اثنی معماری "ایرانی" عرضه کند به چه پارامترهایی باید بی‌اندیشد؟

امروزه در کشورمان شاهد آنیم که بسیاری از معماران ایرانی به بهانه احیا، رجعت یا بازمصرف معماری ایرانی، سعی می‌کنند گرایش‌های فرمال نسبت به این سبک معماری نشان دهند. بهره‌گیری از عناصر سنتی نظیر طاق، مصالح قدیمی، نقوش سنتی و ... که گاه به شیوه‌ای نادرست مورد استفاده قرار می‌گیرند، روحیه معمار امروزی را نسبت به ادای دین به معماری سنتی ارضا می‌کند اما این همه ماجرا نیست.

واقعیت آنکه معلوم نیست خود معماران گذشته نیز اگر شانس زیست در زمان حال را داشتند، تا چه میزان این گرایش فرمال را در کارهای خودشان پرورش می‌دادند. همان‌گونه که مرور شد دغدغه معمار قدیمی رفع نیاز و پاسخ‌گویی به الگوهای رفتاری قدیمی بود، و فرم‌های سنتی مورد استفاده بر اساس نوع مصالح، شرایط اقلیمی و ... پدیدار می‌گشت. با تعمیم این گزاره به شرایط حال معماری، در شرایط امروز نیز اگر معماران جامعه ما، بیش از هر چیز دغدغه پاسخ‌گویی به نیازهای کاربر را داشته باشند و اجاز دهند مصالح و شرایط امروزی خودشان فرم‌های جدید را به‌وجود بیاورند، معماری حاصل بیشتر به معماری ایرانی نزدیک است. به عبارت دیگر یک معماری به اندازه‌ای که توان پاسخ‌دهی به الگوهای زندگی ایرانیان را داشته باشد "ایرانی" است و هویت فرمال معماری (در هر عصری) متناسب با پارامترهای همان زمان تعریف و بازطراحی می‌گردند. و همان‌گونه که دیدیم، این دیدگاه دقیقا همان دیدگاهیست که معماری سنتی ایران را نیز شکل داده و چنین پایدار ساخته است.

درباره نویسنده
من "فردین طهماسبی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود