نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

هرنو / محسن نوروزی

تاریخ نشر : سه شنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۴

پارک ها فضای خوبی برای قدم زدن، تمدد اعصاب و قرارهای دوستانه‌اند، البته به شرط و شروطی! یکی از این شرط‌های مهم ایجاد فضای مناسب است. فضاسازی نیز شامل عوامل متنوعی است، اما یکی از مهمترین آن‌ها، که نبودنش بیشتر از بودنش به چشم می‌آید، نورپرداری است.
محسن نوروزی با تمرکز بر روی این مسئله، «هرنو» را طراحی کرده و توانسته در بخش طراحی چراغ، مدال نقره یکی از بزرگترین مسابقات طراحی، موسوم به “A design award” را در سال ۲۰۱۵ کسب نماید. هرنو هرچند در نظر اول غریب می نماید اما اصطلاحی در معماری سنتی ایران است؛ که به سوراخ‌های ایجاد شده در سقف برای تأمین روشنایی گفته می‌شود. فرم حلقه‌ای‌ شکل چراغ نیز در طرح محسن نوروزی برگرفته از همین مفهوم و تداعی‌کننده‌ی هرنوها است. نکته ی جالب در طراحی هرنو، تعامل آن با افراد است، به عبارتی میزان نور چراغ بسته به موقعیت شخص تغییر می یابد. به طوریکه در صورت توقف یا نشستن افراد بر روی یکی از نیمکت‌های کناری، از شدت نورهای تعبیه شده در قسمت بیرونی حلقه کاسته می شود و به شدت نوری ال ای دی‌های آر جی بی مخفی در حلقه که بصورت هاله ای رنگی از نور هستند، اضافه می‌شود، تا علاوه بر آگاهی بخشی از زمان سپری شده، فضایی گرم و صمیمی را نیز برای اشخاص فراهم سازند. همچنین در طراحی چراغ‌های هرنو، ایجاد نوعی هماهنگی با فضای شهر تهران نیز مَد نظر بوده، از این رو در طراحی فرمی این چراغ‌ها از برج آزادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر هویتی شهر تهران الهام گرفته شده است.
محسن نوروزی با دریافت این مدال نقره توانست به جمع ۱۰ طراح برتر ایران راه یابد و جز ۳۵ طراح برتر جهان نیز قرار گیرد. او فارغ التحصیل طراحی صنعتی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز است و هم اکنون نیز دانشجوی مقطع ارشد همین رشته در دانشگاه تهران می باشد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۱۰ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۴ سید محمدرضا موسوی
محسن نوروزی فوق العاده در استایل قوی هست و کسب این مدال نشان از توانایی فوق العاده او در این حیطه است. البته این طرح علاوه بر استایل هویت بصری و عملکردی خوبی رو هم داره. کاش اون تصویری که تناسب این چراغ با برج آزادی را نشان میدهد را هم می گذاشتید. ممنون از انتشار این دست مطالب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود