نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

هیهات / سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تاریخ نشر : شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵

سینمای ایران در چند دهه گذشته نشان داده که دستانش خالی از موضوعات مناسبتی - مذهبی است و در این میان علی‌رغم حضور هنرمندان دغدغه ‌مند، هنوز به مهمترین مضمامین دینی هم‌چون عاشورا و تأثیرات آن بر امروز و دیروز جوامع اسلامی و شیعی آن طور که باید، پرداخته نشده است. 

اما امسال تا حدی ورق برگشته، به طوری که همزمان با ورود به ماه محرم شاهد اکرانِ معدود فیلم‌هایی با موضوعات عاشورایی و حماسی هستیم. یکی از این آثار، فیلمی است با موضوع سیدالشهدا، به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که در قالب چهار اپیزود و با چهار کارگردان ساخته شده است. «هیهات» تازه‌ترین اثر سینمای ایران با مضمون عاشورا و شهدای مدافع حرم است که دانش اقباشاوی، هادی ناییجی، هادی مقدم‌ دوست و سید روح‌ الله حجازی هر کدام کارگردانی یکی از چهار اپیزود این اثر سینمایی را عهده‌دار بوده‌اند. 

در این اثر اپیزودیک، شخصیت‌ها و قصه‌ها هیچ همپوشانی ندارند و صرفاً به لحاظ محتوا یکدیگر را پوشش می‌دهند. این شیوه تولید یک تجربه جدید در حوزه سینمای ایران است که می‌تواند مقدمه‌ای برای پرداخت‌های نو به حوزه‌ی آثار مذهبی و مناسبتی باشد. مسلماً نباید از نخستین تجربیات، توقع بهترین نتایج را داشت، بلکه آن‌ها را باید مقدمه‌ای برای یک شروع قدرتمند به حساب آورد. با این نگاه می‌توان «هیهات» را یک تجربه موفق برای شروع مسیری‌ تازه در حوزه آثار دینی-مذهبی به حساب آورد که سعی دارد زبان بیانی خود را همگام با دنیای امروز مخاطبانش پیش ببرد و آن‌ها را در دل داستان خود درگیر سازد. 

 

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود