نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

باغ جهانی پهلوان پور/ یزد(مهریز)

تاریخ نشر : جمعه / ۲۹ دی ۱۳۹۶

باغ پهلوان پور متعلق به اواخر دوره قاجار (اوایل دوره زندیه) می باشد و در مهریز(محله مزویر آباد) واقع شده است. به دلیل روان بودن آب از داخل این باغ از گذشته دارای جاذبه خاصی بوده است و آب آن از قنات مشهور به «حسن آباد» سرچشمه می‌گیرد که به جز باغ پهلوان پور به طور مستقیم از هیچ‌یک از باغهای منطقه عبور نمی‌کند.یکی از دلایل اصلی مورد توجه قرار گرفتن این مجموعه، جهانی شدن آن می باشد؛ چرا که یکی از ۹ باغ ایرانی ایست که به دلیل دارا بودن معماری چشم نواز وزیبای خود ، ثبت جهانی شده اند.

 سبک معماری باغ پهلوان پور ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی می باشد که با توجه به وضعیت آب و هوا و خاک شکل گرفته است و نمایانگر تغییرات سبک باغسازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغسازی رایج امروزی است. این باغ شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه، بنای زمستانخانه، بنای سرایداری، حمام و انباری است و زیباترین بنای باغ یعنی کوشک در آکس اصلی ترین مسیر قرار گرفته است. ساخت کوشک به دوره قاجار مربوط می‌شود و در سه سطح (دو و نیم طبقه) طراحی شده است. بخش داخلی کوشک شامل تالار- حوضخانه و گوشوارها است که آب قنات پس از عبور از وسط آن در باغ جاری می‌شود. بنای زمستخانه با توجه به اقلیم منطقه برای استفاده در زمستان و در دوره پهلوی ساخته شده است. این بنای یک طبقه ای شامل اتاق های نشیمن، مطبخ و پستو است. در این میان اگرچه تاریخ ساخت مجموعه ورودی باغ شامل برج - اصطبل و کاهدان، مربوط به  اوایل دوره قاجار است ولی برج گلین (ورودی) دارای تزییناتی متعلق به دوره زندیه می باشد چرا که به دلیل نزدیکی تاریخ ساخت این باغ به دوره زندیه، الگوبرداری هایی از معماری آن صورت گرفته و موحب شده تا نمادهایی از معماری هر دو دوره در این مجموعه به چشم بخورد.

این باغ با مساحت ۵ هکتار از دارایی‌های تاجر و پهلوان یزدی « مرحوم علی پهلوان پور» بوده است و از آنجایی که مانکین آن سعی داشته اند تا میراث خانوادگی خود را در جهت رفاه عمومی و اقشار ضعیف جامعه به کار گیرند باغ خود را باقیمت بسیار مناسبی به شهرداری مهریز فروختند به امید آنکه روزی پذیرای عامه مردم باشد. در همین راستا امروزه این مجموعه به صورت هتل – باغ بازسازی شده و اتاقهای آن برای عموم مردم و توریست ها قابل استفاده می باشد.


درباره نویسنده
من "زهره حاضری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود