نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

تاریخ نشر : شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

با قدم گذاردن در دومین هفته از بهمن ماه ۱۳۹۵، سی و پنجمین دورۀ جشنواره فیلم فجر نیز آغاز به کار کرد، تا در جشن انقلاب بار دیگر اهالی سینما دور هم جمع شوند و سال جدید سینمای ایران را جشن بگیرند. 

امسال هم پوستر مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور، هم‌چون سال گذشته به چهره یکی از بزرگان و هنرمندان فقید سینمای ایران تعلق گرفت. علی حاتمی (۱۳۲۳ – ۱۳۷۵) از کارگردانان درخشان و اثرگذار سینمای ایران، که حدود ۱۵ فیلم و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه خود ثبت کرده است. هر چند دو دهه از مرگ این هنرمند بزرگ می‌گذرد، اما آثار به جای مانده از وی همچنان طراوت خود را حفظ کرده‌ و یاد او را در دل‌ها و دیدگان اهالی هنر و سینما زنده نگاه‌داشته‌اند. 

به همین سبب پوستر سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر، تحت نظارت مجید برزگر در مقام مدیر هنری، با گرافیک حسین زارعی و نقاشی علی بیگی‌پرست بر اساس عکسی از عزیز ساعتی، به زنده‌یاد علی حاتمی تعلق گرفته است. همچنین خوشنویسی پوستر امسال را حسن عکاسی‌پرزاد عهده‌دار بوده است. 

هر چند پوستر امسال جشنواره را می‌توان در ادامه پوستر سال گذشته دانست، اما پیشرفتی در آن به چشم نمی‌آید. ارائه تصویر- نقاشی شاعرانه از شاعر سینمای ایران، هر چند زیبا است، اما سایر اجزا تشکیل دهنده پوستر، نمی‌توانند به یک هماهنگی ساختاری در نسبت با تصویر در آیند و همین امر مخاطب را با سردرگمی بصری مواجه می‌سازد.کادربندی آبی با دو مربع نارنجی خارج شده از آن، در کنار پرنده‌ای که هنرمند از نقاشی‌های گل و مرغی وام گرفته تا شاید به نوعی دوره قاجاریه (به یاد فیلم‌های تاریخی علی حاتمی هم‌چون کمال‌الملک) را یادآور باشد و کلاکت سیاه جشنواره به همراه دستی که آن را گرفته و به داخل کادر آمده، هیچکدام در نسبت با یکدیگر معنا نمی‌شوند بلکه صرفا به صورت اجزایی مجزا قابل تعریف‌اند. به همین سبب  پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، در ارائه ی تصویری واحد دچار ضعفی اساسی است، چرا که پوستر رسمی یک جشنواره باید چیزی بیشتر از یک پوستر نکوداشت باشد، تا بتواند در دل خود هویت جشنواره را نیز معرفی نماید.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود