نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دهمین سوگوارۀ هنر عاشورایی، امسال هم به همت حوزۀ هنری برپا شد و هنرمندان در بخش‌های پوستر، پرچم، تصویرسازی و نقاشی آثار خود را به دبیرخانۀ این جشنواره ارسال کردند. بر اساس اعلام سایت رسمی جشنواره، در این دوره، از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، 109 اثر به مرحلۀ نمایشگاهی راه یافتند؛ که به تفکیک شامل 35 اثر در بخش پوستر، 17 اثر در بخش پرچم، 11 اثر در بخش نقاشی و 46 اثر در بخش تصویرسازی، می‌شوند. 

در این بین از میان ۳۵ پوستر راه یافته به نمایشگاه دهمین سوگوارۀ هنر عاشورایی، هیأت داوران متشکل از آقایان احمد آقاقلی‌زاده، محمد خزایی و مهدی حاجی محمدی فریمانی، ۶ اثر را به عنوان آثار برگزیده بخش پوستر معرفی کردند. حجت مجرد با پوستر «آب»، سمانه سادات رفائی با اثری به نام «حسین از من است» و فاطمه سادات موسوی با پوستر «سلام بر آن شیرخوار کوچک»، به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم بخش پوستر این دوره از سوگوارۀ هنر عاشورایی معرفی شدند. داوران همچنین آثار محمدرسول عسگری، نگین نجف‌پور و الهام زارعی را شایسته تقدیر دانستند. 

آثار برگزیدۀ در بخش پوستر این دوره از سوگوارۀ هنر عاشورایی در مقایسه با سال‌های گذشته در نحوۀ بیان و فرم، تغییر چشم‌گیری داشته‌اند و بیش از پیش به سمت معاصر کردن پیام عاشورا و بیان مینیمال آن گرویده‌اند. به طوری که در آثار برگزیدۀ امسال به وضوح شاهد استفاده کمتر هنرمندان از ایده‌های گذشته، هم‌چون چاپ سنگی یا نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای بودیم و این حرکت مهم به معنی گذر از از یک مرحله و رسیدن به مرحله‌ای بالاتر در بیان محتوا با زبانی معاصر و به روز است. هرچند الهام از شیوه‌های رایج گذشته هم‌چون چاپ سنگی یا نقاشی‌قهوه‌خانه‌ای نیز در جای خود خوب و ارزشمند اند اما نباید در آن ماند، بلکه باید با شیوه‌های بیانی جدید و تفکری آزاد، آن را ارتقاء بخشید، چرا که هنر و به ویژه هنر دینی باید فرزند زمانه ی خود باشد تا به درستی فهم گردد و مؤثر واقع شود.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود