نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

معیارهای انتخاب آثار برتر

تاریخ نشر : سه شنبه / ۱۸ فروردين ۱۳۹۴

چیستی معیارهای ارزش‌گذاری آثار، عامل مهمی در پیدایش جریان‌های هنری‌ست؛ از این رو بررسی عوامل موثر بر معیارهای انتخاب آثار برتر ضروری است. شاید نخستین مانع در مسیر دستیابی به معیارهای صحیح، نداشتن شناخت کافی دربارۀ آنها یا روشن‌ نبودن اصطلاحاتی است که در تعریف زیبایی نقش دارند. دو اصطلاح کاربردی و مهم در این زمینه، زیبایی فرم و محتوا یا به بیان دیگر زیبایی محسوس و معقول است. با توجه به این دو اصطلاح، برخی ادراک زیبایی را منحصر به جنبه‌های محسوس می‌دانند و برخی دیگر، علاوه‌ بر جنبه‌های محسوس، جنبه‌های محتوایی و معقول را نیز برمی‌شمارند. زیبایی محسوس را با عناوین اسلوب و روش‌ها، مبانی سواد بصری و... می‌توان معرفی کرد؛ زیبایی معقول نیز مربوط به مفاهیم کلی و اندیشه‌هایی است که در اثر نمود می‌یابد، لذا اگرچه زیبایی به‌صورت توازن، تناسب، ترکیب بندی و... در آثار هنری ظاهر شده است؛ نمی‌توان به این نظم ظاهری اکتفا کرد.

علامه محمدتقی جعفری در کتاب «زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام» در مقایسۀ ویژگی‌های زیبایی از دو جنبۀ محسوس و معقول و برای فهم بیشتر مطلب مثالی را مطرح می‌کنند؛ به بیان ایشان، اگر زیبایی تنها بر پایۀ حواس درک شود، بر اثر تکرار مشاهده، زیبایی خود را درنظر ما از دست می‌دهد. درحالیکه جنبه‌های دیگری از زیبایی چون به واسطۀ عقل درک می‌شوند، همواره زیبایی خود را نزد ما حفظ خواهند کرد. توجه به این نکته از جانب ایشان مهم است که حتی اگر ادراک زیبایی معقول در یک حال باقی بماند و کمال تدریجی نداشته باشد، باز هم اثر آن از زیبایی محسوس ماندگارتر است.
تفاوت دیگری که ایشان برای این دو جنبه برمی‌شمارند، در عامل برانگیختن ادراک زیبایی است؛ به طوریکه، در دریافت زیبایی محسوس، اشکال و رنگ‌ها و روابط میان آن‌ها در ادراک زیبایی نقش دارند و در دریافت زیبایی معقول، شناخت مفاهیم همراه با باور و عقیده به حقیقی بودن زیبایی در آفرینش، دخیل است. «اگر در به‌وجودآمدن زیبایی معقول زیبایی محسوس دخالت نماید، مانند یک اثر هنری زیبا و سازنده، این دخالت مانند رمز و علامت بودن زیبایی محسوس به زیبایی معقول است؛ مانند تأثیر سنگی است که به حوض انداخته شود و آب آن حوض را به تموج درآورد، درصورتی‌که هیچ سنخیتی میان سنگ و آب وجود ندارد.»
اهمیت توجه به هر دو جنبه در این است که، با بسنده کردن به جنبه‌های محسوس زیبایی، دریافت‌های ناقص و متناقضی از زیبایی پدید می‌آید؛ تا جایی که باید دانست زیبایی محسوس در مقابل زیبایی معقول، تنها نقش تلنگری کوچک را در ادراک انسان دارد. درحالیکه توسعۀ ادراک انسان در زیبایی برمبنای توجه به جنبه‌های معقول، راه یافتن به جنبه‌های متعالی‎تر را برای انسان هموار می‌کند.
با نگاهی به آثار خلق شده با زبان‌های تصویری مشابه، مانند رویکردهای که مخالف بازنمایی واقعیات هستند، می‌توان تأثیر جنبه‌های معقول یا محتوا را بر شکل گیری آثار ملاحظه کرد. همانگونه که در این آثار متعلق به هنر اسلامی و هنر انتزاعی غرب، مشاهده می‌شود، مفاهیم ذهنی حاکم بر اندیشۀ خالقان اثر، سبب بروز ویژگی‌هایى متفاوت در آنها شده است.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۸
درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

مطلب جالبی بود.خیلی استفاده کردم.فقط کاش منابع رو هم ذکر می کردین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود