نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

دبستان رنگی رنگی / محمد عرب و مینا معین الدینی

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

چه تمهیداتی می توان اندیشید تا یک فضای آموزشی، از کلیشه های سطحی و بعضا بی کیفیتی که این روزها ساخته می شود، فاصله گرفته، حال و هوای خشک و بی روح آن را شکسته و فضایی را خلق کند پویا، سرزنده و آرام؛ مسئله ای است قابل تأمل... 

رنگ شناسی در محیط های آموزشی به ویژه دبستان، که تاثیر فراوانی بر روح و رفتار کودکان دارد، در انتقال فرهنگ بومی یک جامعه با توجه به بکر بودن فضای فکری آن ها، نقش موثری داشته و آمادگی پذیرش آن را، از همان بدو ورود به فضای آموزشی، در آن ها ایجاد می نماید. 

ایجاد حجمی ساده و قابل فهم برای کودک، اجتناب از هرگونه پیچیدگی در آرایش فضایی و بهره مندی از شفافیت بصری در بدنه ی شهری، که به نوعی معرف نقش و هویتش باشد؛ نکاتی هستند که طرح دبستان حق پناه اصفهان را نسبت به نمونه های مشابه اش شاخص می کند. استفاده از ترکیب بندی سه رنگ سبز، قرمز و زرد، که در بخش های مختلف بنا، نمودهای متفاوتی را از خود نشانه داده است، در ایجاد محیطی سرزنده و پویا برای کودکان مؤثر می باشد. این نوع نگاه به مسئله رنگ و ترکیب بندی آن متناسب با محیط، موجب وحدت و هماهنگی بیشتر بین اجزای طرح شده و توانسته به عنوان شاخص و نشانه ای برای دبستان، مطرح شود...

اما سوال اینجاست که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در این طرح، چگونه دیده شده است؟ اگر کودکان با فرم های معمول دبستان را از تصویر حذف کنیم؛ باز هم می توان تصور کرد که این مدرسه در ایران و در اصفهان، ساخته شده است؟ آن هم اصفهان، که بناهایی با حال و هوای اسلامی اش زبانزد است؟ 

در طراحی مدرسه حق پناه اصفهان، تنها پیروی از اصول و معیارهای زیبایی شناسی، مدنظر بوده و به نوع معماری اسلامی غالب در شهر اصفهان، توجهی نشده ؛ و این مهم سبب شده، طرح به شکل مناسبی به زمینه الصاق نشود.

 

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

عالی بود عکس ها و توضیحات.ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود