نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

صلحِ کاغذی / فاطمه آهن کار

تاریخ نشر : شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵

صُلح، هم‌معنای واژه آشتی که در مقابلِ معنای جنگ قرار می گیرد. این مفهوم یک آرمانِ جهانی محسوب می‌شود و از این رو هنرمندان زیادی دل مشغولیش را داشته اند. لئون تولستوی از جمله هنرمندانی بود که با ذهن و قلم خود اثر مکتوبی را با عنوان "جنگ و صلح" خلق می‌کند. این کتاب یکی از بزرگ ترین آثار ادبیات روسی و از مهم ترین رمان‌های جهان به شمار می‌رود.
فاطمه آهن کار، دانشجوی ارشد رشته گرافیک، در دوسالانه هنر معاصر که از اول مرداد به مدت ده روز برگزار شد، اثری را با خوانشی متفاوت از این کتاب ارائه کرده است. او درباره‌ی ایده‌ی کار چنین می‌گوید:
"عنوان نمایشگاه، صلح روی کاغذ بود، پس هر هنرمندی که قرار بود اثرهنری برای این فراخوان ارسال کند باید به متریال کاغذ فکر می‌کرد. کاغذ، متریالی که ممکن است زود از بین برود یا پاره شود در مقابل اثرِی قرار گرفت که بنا بود ماندگار باشد. کنکاشِ هنرمند با موضوع صلح و کاغذ می توانست ایده های جالب و نویی را به مخاطب عرضه کند. ایده این اثر نیز به دنبال متریال کاغذ که کتاب با آن ساخته می‌شود در ذهن من شکل گرفت... و حالا انتخاب چه کتابی؟ کتابی که جهانی باشد، همه نام آن را یک بار هم که شده شنیده باشند، و هر فردی که این کتاب و اثر هنری را می بیند بلافاصله مفهوم صلح را از آن دریافت کند.
در مورد کتاب جنگ و صلح تولستوی بسیار شنیده بودم. واژه های غربیی که حتی در کنارِ هم استرس و آرامش را همزمان تداعی می کردند. من صلح را می خواستم. پس تصمیم گرفتم مطالب مرتبط با جنگ را با استفاده از لاک غلط گیر در این کتاب سانسور کنم."
با همه‌ی این‌ها این سوال را باید پرسید، که رسیدن به صلح نهایی چگونه است؟ با غلط‌گیر گرفتن جنگ؟ یا چشم گشودن به روی حقایق و دیدن دست مستکبران جنگ‌طلب؟

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

در حالی که ایده ساده ای اما جالب و تامل برانگیزه 
پاسخ:
یک نوع نگاه به جنگ و صلح رو روایت می کنه...نگاهی ک این روزها خیلی رایج شده!
خوب بود محدثه جان...مثل همیشه:)

پاسخ:
ممنون از توجهتون خانم هورنام عزیز...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود