نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

حضور طراحان صنعتی در عرصه پزشکی / گروه ایکاس

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۴
امروز در دانشگاه‌ها به دانشجویان طراحی‌صنعتی یاد می‌دهند که طراحی، فعالیتی‌ست مُدون و مبتنی بر "فرآیند‌ طراحی". فرآیند‌ طراحی امری‌ست ضروری و بدون ترسیم و تعیین آن، فعالیت تیم طراحی یقیناً به بی‌راهه خواهد رفت. اما گِله‌ی دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی عدم امکان استفاده و لزوم کاربرد دانش‌های آموخته دوران تحصیل در محیط کار واقعی و بازار است. دائم شکایت بر سر تفاوت آموزش‌ها با دنیای واقعی‌ست. اما آیا واقعا کاربردی نبودن علوم است که این دیدگاه را ایجاد می‌کند یا عدم استفاده درست و تفهیم آن برای کارفرمایان، ما را به سمت قضاوتی نادرست می‌کشاند؟!
گروه طراحی ایکاس که جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته طراحی‌صنعتی‌ست با ارائه روند طراحی پروژه‌های خود به شرح تعریف پروژه، تحقیق، ایده‌پردازی، توسعه، نمونه‌سازی و تولید نمونه ای بارز از طراحانی هستند که مطابق با آموخته‌های دانشگاهی فعالیت دارند. به گفته رابرت برونر "طراحی یک فرآیند است نه یک اتفاق". این سخن نشان از اهمیت روند طراحی دارد. همچنین برایان لاوسون از پیشتازان عرصه تئوری فرآیند‌ طراحی معتقد است : "راه‌حل، چیزی است که در فرآیند طراحی شکل می‌گیرد و پیش از آن وجود نداشته است".


جدایی از اهمیت و استفاده عملی از فرآیند طراحی در ایکاس، انجام پروژه‌های پزشکی نیز جلوه پیدا می‌کند. طراحی و ساخت تخت بیمارستان از جمله‌ی این فعالیت‌هاست که قدمی رو به جلو برای حضور طراحان صنعت در عرصه‌های درمان و مهم تر از آن اعتماد صنعت و کارفرمایان به دانش طراحان برای تولیدی بهتر و رقابت با محصولات خارجی است. طی چند سال گذشته صنعت پزشکی ایران پیشرفت چشم‌گیری داشته و با حضور در نمایشگاه‌های این حوزه، گاه نام طراحان صنعتی در میان اعضای تیم پروژه شنیده می‌شود. راه‌حل مناسب برای پر رنگ کردن این حضور، جلب اعتماد مجریان صنعت است و شاید بهترین راه‌حل برای ایجاد اعتماد، ارائه ایده‌پردازی و طرح بر اساس فرآیند طراحی باشد که نشان از فعالیت متخصصانه و منظم طراحان دارد.
این نکته حائز اهمیت است که گاهی حتی اگر پروژه طراحی شده به تولید نهایی نرسد دلیل عدم موفقیت طراحان نیست، بلکه عوامل بسیاری در این اتفاق تاثیر دارند. ولی آنچه مهم است استمرار فعالیت طراحان به صورت حرفه‌ای با روند طراحی است که در طول زمان با پیدایش فرهنگ درست طراحی و جلب اعتماد صنعت، طراحان جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد. قدم‌های درست برگرفته از دانش طراحی در گروه ایکاس، قدمی مؤثر در این مسیر خواهد بود.

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود