نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
صعنت بسته‌بندی تنها محدود به یک صنعت نیست که با واردات و ساخت ماشین‌آلات پیش‌رفته رشد پیدا کند. بسته‌بندی همواره به عنوان هنر-صنعت نام برده می‌شود و تا زمانی که هر دو جنبه‌ی هنر و صنعت باهم همراه نشوند ایران به جایگاه واقعی خود در این حوزه نخواهد رسید. برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، چاپ مقالات، مسابقات متعدد و ارائه دورس بسته‌بندی برای رشته‌های طراحی گرافیک و طراحی‌صنعتی  در ایران نشان از اهمیت ویژه بسته‌بندی از نگاه مسئولین دارد. اما باید توجه داشته باشیم زمانی که هر یک از این حوزه ها ساز خود را بنوازد و باهم همراه نباشند پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
مسابقه آیدیران قدمی در راستای پیوند هنر و صنعت برداشته است. در این میان برگزیدگان بخش بسته‌بندی کارهایی ضعیف از نظر طراحی و ارائه دارند. کارهایی که نشانی از مطالعه پیش از طراحی ندارند و یا در ارائه آن ناتوان بوده‌اند. استفاده از فرم ساده و تکراری در بسته‌بندی زعفران، عدم توجه به نحوه حمل بسته‌بندی بشقاب مینا و مواردی از این دست نشان از ضعف طراحی‌ست. تنها در بسته‌بندی پسته شاهد فرمی مرتبط با مفهوم و ارائه‌ای از چنگش (چگونگی در دست گرفتن محصول) و نحوه استفاده هستیم.  باید توجه داشته باشیم طراحی تنها محدود به ظاهر محصول نمی‌شود و مواردی چون ارگونومی، هزینه تولید، کاربری، انبارداری و...مهم و حائز اهمیت هستند.

اما باید کمی واقع گرایانه‌تر به مسئله اندیشید. شاید ارائه کارهای ضعیف در این بخش ناشی از عدم حضور فعال طراحان در این حوزه از مسابقه باشد. همین مسئله تا حدی نشان دهنده این است که هنوز حوزه بسته‌بندی به عنوان یک صنعت پول‌ساز برای افزایش صادرات محصولات ایرانی،  در میان طراحان که حضور آنها بسیار مؤثر خواهد بود، جدی گرفته نمی‌شود. اما آنچه بیش از هرچیز مهم می‌نماید عدم تحصیل دانشجویان به طور خاص در حوزه بسته‌بندی‌ست. تنها با ارائه پروژه‌ای چند واحدی نمی‌توان انتظار ظهور طراحان متخصص در این زمینه را داشت. علاوه بر این همواره بسته‌بندی فصلی مشترک بین دو تخصص گرافیک و طراحی‌صنعتی بوده است و موفقیت در آن بدون مشارکت این دو تخصص محال به نظر می‌آید. با توجه به افزایش روزافزون فارغ‌التحصیلان هر دو حوزه تحصیلی شاید وقت آن رسیده که شاخه‌ای تخصصی برای بسته بندی با مشارکت هر دو رشته شکل گیرد.

هرگز نباید فراموش کنیم که ماشین‌آلات صنعتی ابزاری‌ست برای قدرت بخشیدن به هنر طراحان. این هنرمندان هستند که با علم و خلاقیت خود می‌توانند راهی روشن در صنعت بسته‌بندی ایران باز کنند و این مستلزم تخصصی کار کردن طراحان در این حوزه و همچنین اعتماد صنعتگران به طراحان است. زعفران، خرما، پسته، صنایع‌دستی و...ایران سالهاست به انتظار بسته‌بندی‌هایی زیبا و با کیفیت نشسته‌اند تا ارزان از کشور خارج نشوند. انتخاب این محصولات توسط طراحان شرکت‌کننده در آیدیران گویای توجه و شناخت طراحان به این نیاز است و این روزنه‌های کوچک باید با سرمایه‌گذاری، کار، مطالعه و تخصص بیشتر توسعه یابند تا ایران را به جایگاه واقعی خود رسانند.

درباره نویسنده
من "زهرا کشاورز" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود