امسال رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حرف و حدیث های بسیاری را در پی داشت و سبب انتقاد بسیاری از هنرمندان عرصه تجسمی و تئاتر گردید. به طوریکه در پی موج شدید اعتراضات، اردشیر صالح پور، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با احترام به پوستر یارتا یاران، فراخوان مجددی را برای طراحی پوستر این دوره از جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد!
پوستر این دوره هرچند با موضوعیت هویت ایرانی و تئاتر ملی اجرا گردید؛ اما
نگاره پردیس ایرانی بر نقشه کشورمان و زن و مردی که سیماچه -ماسک چوبی
کوچک- ایرانی به صورت زده اند، در مجموع نتوانسته اند منتقل کننده این
موضوع باشند. ابتر ماندن پوستر در انتقال پیام خود، ناشی از عدم فضاسازی
مناسب و هویتمند است. به همین جهت فهم کلی اثر مخدوش شده و سبب برداشته های
متفاوتی گشته که زمینه شوخی با کار را نیز فراهم ساخته است.
شاید بتوان
گفت که طراح با نگاهی آوانگارد و خارج از فضاسازی های معمول، قصد آفرینش
اثری نو را داشته؛ اما به رغم این تلاش، نتوانسته زبان بصری فرهنگ
ایرانی-اسلامی و گرافیک شرقی را به خوبی دریابد و پوستر ارائه شده، بیشتر
شبیه ایده ای است که راه زیادی تا اجرای نهایی و رسیدن به یک زبان تصویری
مشخص دارد.