نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

ثبت جهانی یزد، ثبت فرهنگ و اصالت

تاریخ نشر : جمعه / ۳ شهریور ۱۳۹۶

از سال ۱۳۸۷ پرونده شهر تاریخی یزد در فهرست میراث موقت جهانی قرار گرفت.اما وجود مشکلات و ایرادهایی که از جانب یونسکو بیان شده بود، روند اجرایی آن را به تعویق انداخت. در پروتکل یونسکو حفظ حریم منظر برای ثبت جهانی یک شهر، به عنوان یک عامل حیاتی و غیرقابل اغماض به شمار می آید، به گونه ای که خط آسمان شهری با ساخت هیچ بنای بلندمرتبه ای نباید مخدوش شود و از همه جای شهر گستردگی و وسعت آسمان قابل رؤیت باشد. از اجرای طرح ساخت یک کتابخانه عمومی و بیمارستان بلند مرتبه و درنتیجه عدم حفظ حریم منظر درمحدوده بافت تاریخی به عنوان مهم ترین مشکل و همچنین نبود امکانات رفاهی و امنیتی کافی در این محدوده، می توان به عنوان عمده موانع پیش روی پرونده ثبت جهانی یزد، نام برد. اما خوشبختانه با اقدام به موقع دوستداران میراث فرهنگی سراسر کشور و در نتیجه رفع این موانع، سرانجام در بازدید ارزیابان یونسکو از محدوده بافت تاریخی، با تایید شرایط این بافت، شهر یزد به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی جهان، در تیرماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی رسید.وجود آثار تاریخی فراوان از قرن های اولیه اسلام تا دوران قاجار و سپس پهلوی، همچنین جریان زندگی و پویایی در این بافت تاریخی که از لحاظ وسعت و گستردگی در ایران و جهان بی همتاست، از جمله دلایل و وجوه تمایزی بوده که زمینه ساز ثبت جهانی یزد شده است.

خبر ثبت جهانی یزد موجبات خوشحالی و رضایتمندی ساکنان و مردم مهمان دوست یزد و تمامی افرادی که در طول این ۹ سال تلاشهای فراوانی در راستای مرتفع کردن مشکلات این پرونده کرده بودند را فراهم آورد.اما نکته قابل تأمل اینجاست که این اولین گام برای جهانی شدن فرهنگ و اصالت مردمان ایران زمین و آغاز راهی دشوار و پرمسؤلیت برای حفظ این دستاورد مهم به شمار می رود.چرا که به گفته مسؤلان میراث فرهنگی یزد باید با تدوین پلان مدیریت جهانی یزد و راهکارهایی برای مقابله با تهدیدات پیش روی بافت تاریخی، ایجاد دسترسی های مختلف در این محدوده و دیگر اقدامات ایمنی و خدماتی در راستای حراست از این افتخاری که نصیب مردمان یزد و کشور ایران شده است، گام برداشت تا همانند همیشه یزد به عنوان، یکی از مقاصد گردشگران و در کانون توجه ملل مختلف باشد.

درباره نویسنده
من "زهره حاضری" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود