نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مادر شهید/ زهره کرامت

تاریخ نشر : جمعه / ۹ بهمن ۱۳۹۴
مجموعه پیش‌رو، آثار پروژه دانشگاهی زهره کرامت با عنوان "مادر شهید" است. در این مجموعه زهره کرامت سعی کرده تصویری از مادر شهید را بازنمایی کند.
آنچه باید مدنظر داشته باشیم، این است که هنر نه وسیله است و نه ظرفی که هر مظروفی را بپذیرد. هنر راه است، کسانی که هنر را ظرف می‌پندارند، نمی‌توانند حرفی قابل‌اعتنا داشته باشند، و به ‌ناچار کنترل اثر را از دست می‌دهند و به نمادپردازی و معنازدگی روی می‌آورند، و برآنند از خارج از اثر چیزهایی را به اثر الصاق کنند. آیا پیرزنی چادری، که نمی‌فهمیم چرا سیاه و سفید شده با قابی که باز نمی‌دانیم چرا خالیست در دست‌های او و فضایی قرمز و مدرن میان انبوهی از صندلی‌های لهستانی سفید و قرمز، نمادی از مادر شهید است؟
 در هنر، هر چیزی، بعد از فرم می‌آید. فرم اجازه ظهور معنا و محتوا می‌دهد. هر اثر به اندازه فرم معنا دارد. اگر اثری در چارچوب فرم باورپذیر باشد سپس در هر معنایی می‌تواند رخ نماید و منتقل شود.
گاهی بسیاری از هنرمندان متعهد، محتوا و مفهوم ارزشمندی در ذهن خود دارند اما به دلیل آنکه تسلط کافی بر بیان بصری و سازماندهی تصویری و تکنیک ندارند، اثر آن ها چیز دیگری می‌شود و حرف دیگری می‌زند.
 در آثار خانم کرامت هم شخصیتی خاص ساخته نمی‌شود، که بتوانیم آن را تعمیم بدهیم. گویا او از مدلی در گوشه‌ی آتلیه، طراحی کرده است. زنی که ثابت نشسته است میان صندلی‌های کارگاه که از او طراحی شود، گویا هنرمند به دنبال تجربه‌های طراحی و فضاسازی است.

مادر شهید/ زهره کرامت

مادر شهید/ زهره کرامت

مادر شهید/ زهره کرامت

مادر شهید/ زهره کرامت

مادر شهید/ زهره کرامت

مادر شهید/ زهره کرامت

درباره نویسنده
من "مینا هنردوست" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

سلام. ممنون از شما که نگاهی به آثار هنرمندان جوان و ناشناحته دارید. به نظرم خوب بود اگر به جریان هدایت گر پشت سر این آثار هم نگاه می کردید. خودتون در متن اشاره کردید که کار پروژۀ دانشگاهیه!!!! این خودش جواب خیلی از اشکالات مطرح شده تو متن نیست؟
با سلام و تشکر بابت متنتان. مواردی به نظرم رسید که عرض میکنم:
1. ابتدای متن نوشتید "هنر راه است" و ظرف و وسیله نیست. حرفی غیرمستدل و مبهم و شعرگونه به نظر میرسد. نمیتواند مبنای قضاوت باشد.
2. نمادپردازی همواره یکی از راه ها و به اصطلاح زبانهای موثر هنری در غرب و شرق و از دیرباز تا کنون بوده و اساسا از پرکاربردترین راه های انتقال معنا در هنر دینی است. چرا که زبان هنر اصیل زبان ایما و اشاره است (البته منظور اصیل و فاخر بودن آثار این پست نیست کلی عرض میکنم که اگر از کاری خوشمان نیامد یا نفهمیدیمش هرچه خواستیم بر قلم جاری نکنیم).
3. رنگ قرمز که در کنار سیاه و سفید مورد تاکید قرار گرفته معنایی روشن و بسیار آشنا از خون و شهادت و عشق دارد و آنقدرها که نوشتید عجیب نیست.
4. قاب خالی شاید اشاره به شهیدان گمنام یا شهدای آینده باشد و آن زن نمادی از همه مادران این سرزمین.
5. حالت نشسته مادر و نگاه خیره اش شاید اشاره ای به انتظار اوست. و صندلی های خالیِ دیگر اشاره به مادران دیگر یا خود شهیدی که جایش خالیست.
6. جمله "اگر اثر در چارچوب فرم....تا منتقل شود" نیز بی مفهوم است. در هر معنایی میتواند رخ بنماید؟!
به نظرم در آثار علیرغم ضعفهای طبیعیِ یک پروژه ی دانشجویی نقاط قوتی هم وجود داشت که نقد منصفانه میتوانست آنها را نشان دهد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود