کتاب بازخوانی یک مداخله مدرن: کشف حجاب نوشته فاطمه صادقی برای عکاسان و تاریخ پژوهان از این نظر قابل تامل است که قضاوت و بررسی یک واقعه تاریخی را نه بر اساس نوشته¬های تاریخ نگاران و قضاوت¬های شخصی آنان، بلکه تنها از طریق یک شاهد ( دوربین) که آن روزها در دل وقایع حضور داشته انجام می¬دهد.شاهدی که عکس¬هایی به مثابه اسناد تصویری برایمان به جا گذاشته است تا از ورای سالها، خود با خواندن عکس¬ها زوایای پنهان واقعه¬ی کشف حجاب را کشف کنیم. این کتاب به بررسی مناسبات میان عکاسی و قدرت می¬پردازد.
عکاسی کل واقعه¬ای را در تاریکی فرومی برد تا تنها بر چندین صحنه نوربتاباند و آن¬ها را از تاریکی درآورد. چشمان ما تنها می¬توانند چند تصویر را ببینند، زیرا بقیه در تاریکی فرورفته¬اند کار عکاس قدرت، تاریک نگاری است.
کشف حجاب پیوندی ناگسستنی با عکاسی دارد. کشف حجاب در دوره رضاخان عبارت بود از عکاسی از مراسم دولتی که در آن افراد وادار می¬شدند به عنوان سوژه و شاهد فرمان شاه، در برابر دوربین ظاهر شوند.
در " واقعه¬ی" کشف حجاب پیوند ناگسستنی میان دوربین و قدرت برقرار شد. کشف حجاب چیزی نبود مگر چند عکس. این عکس¬ها عمدتاً از مراسم دولت¬ساخته و در حضور مقامات گرفته شده¬اند. هدف عکس-هایی از این دست، صرفاً ثبت واقعیت نبود. هدف بیش از هر چیز ایجاد "واقعیت مطلوب" در برابر "واقعیت موجود" بود. دوربین نه تنها مراسم را ثبت کرده بلکه عامدانه و یا شاید هم ناآگاهانه بخشی از واقعیت موجود، اما نامطلوب را به نمایش گذارده است. مناسبات قدرتی که عکس¬ها به نمایش می¬گذارند و نیز شرم و خجالتی که در رفتار برخی از سوژه¬های عکاسی نقش بسته از این جمله است. در این مراسم، دوربین¬ها بدن¬ها، پوشش¬ها و مناسباتی را ثبت می¬کردند که دولت قصد داشت آن¬ها را به عنوان مطلوب نشان دهد. برای مقامات بسیار مهم بود که در اذهان این طور جا بیندازند که کشف حجاب با بی¬عفتی فاصله زیادی دارد اما تنها از رهگذر دوربین می¬شد این تفاوت را نشان داد.
در این عکس¬ها که در همه استان¬ها گرفته شده-اند تا " آزادی زنان" را به ثبت برسانند، یکی از تکراری¬ترین سوژه¬ها تصویر دختران جوان محصلی است که جلوی مقامات ایستاده¬اند و مقامات و شخص شاه جلوی آن¬ها رژه می¬روند، یا برعکس مقامات پشت آن¬ها ایستاده¬اند. در هردو حالت، عکس¬ها پدرسالاری پهلوی و کشف حجاب را توأمان به نمایش می¬گذارند. در این عکس¬ها با وجود جایگاه محوری زنان در این واقعه آن¬قدر که اقتدار مردانه نقش شده، فاعلیت زنانه ترسیم نشده است. بر اساس واقعیت مطلوبی که تصاویر برمی¬سازند، کشف حجاب تنها به معنای برداشتن پوشش از چهره و پوشیدن لباس¬های غربی نبود، بلکه هم¬زمان جوان بودن، تحصیل کردن، مطیع بودن و شرمگین بودن را نیز به عنوان ویژگی¬های زن مطلوب به تصویر می¬کشید. عکاسی گفتار پهلوی در مورد زنان و مناسبات بهینه میان زن و مرد در جامعه را در هم فشرده است. کشف حجاب اوج پیوند دوربین با سیاست بود.