نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مجموعه رباط و قلعه‌ی عمرانی در ۲۵ کیلومتری جاده گناباد-تربت حیدریه، درشمال شهر گناباد و در مجاورت پاسگاه انتظامی شهید سالاری قرار گرفته‌است. این اثر تاریخی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه در دهه ۵۰ به دلیل خشکسالی‌های پیاپی متروک شده و ساکنان آن به روستایی در مجاورت آن کوچ کرده‌اند که عزیزآباد نام دارد. 

این قلعه یک مجموعه بزرگ معماری در دل برج و بارو محسوب می‌شود که دارای عناصر اصلی معماری روستاهای کویری ایران است: برج و حصار، مسجد و کاروانسرا،حمام، آب انبارها و و بناهای مسکونی خشتی دارای بادگیر.

بخش‌هایی از کاروانسرای این مجموعه و نیز یکی از آب‌انبارهای آن در اواخر سال ۸۷ استحکام‌بخشی شده‌اند. نکته‌ای که با مشاهده‌ی تصاویر قسمت‌های استحکام‌بخشی‌شده این مجموعه دریافت می‌شود، این است که نمای قسمت‌های استحکام‌بخشی‌شده با معماری خشت و گلی سایر قسمت‌های قلعه هم خوانی ندارد.

در حال حاضر قسمت‌های زیادی از این مجموعه از جمله منازل مسکونی، اب انبار، مسجد و برج و باروها تخریب شده و یا درحال تخریب هستند. جزئیات و تزئینات خشتی و گلی زیادی در معماری این مجموعه به کاررفته است که در اثر فرسایش باد و آب در حال تخریب اند.

بازسازی صحیح کالبدی این مجموعه و باززنده‌سازی آن که به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی مردم این منطقه محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد. به نظر می‌رسد که انجام این فرایند با معضلات زیادی رو به‌روست. هزینه‌های بازسازی و استحکام‌بخشی بالاست، به‌نحوی که با گذشت حدود ۱۰ سال از اقدامات اولیه‌ی استحکام‌بخشی، توجهی به این فضا نشده‌است. از سویی برخورد کالبدی به تنهایی پاسخ گو نیست چرا که نگهداری از فضاهای استحکام بخشی شده نیز با توجه به فاصله زیاد مجموعه از شهر گناباد، خود هزینه‌بر بوده و نیازمند مسئولیت بیشتری است.

مطالعه‌ی تجربیات مرمت ابنیه تاریخی نشان می‌دهد که بازسازی و استحکام‌بخشی کالبدی به تنهایی پاسخ مناسبی برای زنده نگه‌داشتن فضاهای تاریخی نیست. چراکه آن‌چه یک فضا را زنده نگه می‌دارد، حضور انسان و بروز فعالیت‌های او در آن فضاست. حضور و بروز فعالیت‌ می‌تواند معرف فرهنگ و الگوهای رفتار و زندگی مردم این منطقه بوده و موجب سرزندگی آن شود. همچنین بروز فعالیت‌های اقتصادی مناسب، می‌تواند منبع درآمدی برای هزینه‌های نگهداری مجموعه محسوب شود.

به نظر می‌رسد، زنده ماندن این مجموعه با گزینش کاربری متناسب با شرایط و پتانسیل‌های این مجموعه‌ی تاریخی و نیز متناسب با محل استقرار این مجموعه –که در حاشیه محور ارتباطی قرار گرفته است- و نیز با در نظر گرفتن فعالیت‌های مستقر در مجاورت آن، امکان‌پذیر می‌باشد.

درباره نویسنده
من "نرگس کیان مهر" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

بسیار متشکرم از اطلاعات خوبتون سرکار خانم نرگس عزیز
ان شالله بیاییم و از نزدیک ببینیم....
سلام نرگس عزیز خیلی ممنون از اطلاعاتت .امیدوارم مسئولین گناباد به این فرصت بیشتر اهمیت بدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود