نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی صنعتی ایرانی / شرکت طراحی فرمینیک

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

شاید روزگاری طراحی کردن در شرکت زیبادیزاین سهراب وثوقی از رؤیاهای هر طراح صنعتی بود و تحقق آن در ایران دور و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. ولی امروزه، با شناخته‌تر شدن این رشته در کشور و تلاش طرحان صنعتی، شرکت‌های طراحی در حال باز کردن جای خود در صنعت و اقتصاد کشور هستند.  شرکت طراحی صنعتی فرمی نیک با مدیریت علیرضا عمادیان مهر از سال ۱۳۷۸تاکنون صدها پروژه طراحی صنعتی انجام داده که بسیاری از آن‌ها برای شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی به تولید رسیده اند. همچنین این شرکت فعالیت‌های خارجی خود را درزمینهٔ طراحی، با تأسیس یک شرکت طراحی در اروپا گسترش داده است. حوزه‌های کاری فرمی نیک، در زمین‌های تجهیزات پزشکی، لوازم‌خانگی، خودرو، بسته‌بندی، طراحی محیطی و طراحی برند است.
شرکت‌هایی مانند فرمی نیک، درواقع واسطه‌ای بین طراح و تولیدکننده هستند. گستردگی کار یک شرکت طراحی، هم به جهت تنوع پروژه‌های پیشنهادی و هم پروسه کار زیاد است؛ این شرکت‌ها با تشکیل بخش‌های تخصصی، بهترین شکل روند طراحی و تولید محصول را پیش می‌برند. مهندس عمادیان مهر در سایت شرکت برای معرفی فرمی نیک این‌گونه نوشته است: "استودیوی طراحی محصول ما شباهتی به شرکت‌های رسمی ندارد. ما محیطی دوستانه و آزاد فراهم کرده‌ایم، جایی که نوآوری و مهارت کلید اصلی موفقیت بشمار می‌رود. ما طراح صنعت هستیم، طراحانی که ضمن بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها درزمینهٔ طراحی صنعتی و طراحی محصول، همواره از کار خود لذت می‌بریم."
وی به یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن طراحی موفق اشاره‌کرده‌است؛ برای طراحان صنعتی هیچ‌چیز مانند آزادی عمل و محیط آرام، قوه‌ی خیال و خلاقیت آن‌ها را بارور نمی‌کند. البته در پروسه طراحی، تنها خلاقیت و آزادی در ایده دادن کافی نیست. خلاقیت کلید اصلی این پروسه است ولی تکمیل‌کننده‌ی آن داشتن یک پروسه منطقی و هوشمندانه است. همان‌طور که در استراتژی شرکت فرمی نیک آمده، برای داشتن یک پروژه موفق چهار قدم جمع‌آوری اطلاعات، پروسه طراحی، مهندسی (طراحی جزییات و نمونه‌سازی) و بررسی روند تولید، باید با دقت و به‌صورت همه‌جانبه اتفاق بیفتد. شرکت فرمی نیک با بهره‌گیری از طراحان جوان و خلاق کشورمان و داشتن یک‌ روند دقیق طراحی محصول توانسته است خود را اثبات کند.


درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود