نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

طراحی صنعتی ایرانی / پارس خزر

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

بسیاری از محصولات برای اولین بار، برای جهیزیه تهیه می‌شود و اولین خریداران آن بانوان هستند که علاوه بر کارایی، ظاهر محصول برایشان مهم است. محصولاتی مانند غذا ساز، آب‌میوه‌گیری، پلوپز، پنکه و دیگر محصولات که در بسیاری از خانه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرد، باید طراحی جذاب و مطابق سلیقه مخاطب داشته باشد. پارس خزر، ازجمله برندهای داخلی است که همواره مورد توجه بوده است. نسل‌های پیش از دهه ۷۰ معمولاً یک یا چند محصول این شرکت را در خانه داشتند و بخصوص،  پنکه و پلوپز آن جز محصولات محبوب بود. بسیاری از محصولات این شرکت، باکیفیت و قیمت مناسب و باوجود طراحی‌های ضعیف، همیشه در حاشیه امنی در بازار به سر می‌برند.
 همه‌گیر شدن استفاده از مارک‌های خارجی، (که طراحی‌های جذابی دارند) کم‌کم این شرکت خوش‌سابقه را به حاشیه بازار کشاند. چند سالی است، این شرکت با گسترش محصولات و نمایندگی‌های خود، دوباره به عرصه‌ی رقابت بازار بازگشته است. طراحی بسیاری از محصولات آن، از گذشته تا به امروز تغییراتی داشته است، ولی فرم‌های به روز و طراحی‌های جدید در محصولات پارس خزر کمتر به چشم می‌خورد. بعضی از صاحب‌نظران عقیده دارند، طراحی‌های این شرکت حس نوستالژی بالایی دارد و مطابق باسلیقه‌ی بعضی از مصرف‌کنندگان است، بخصوص طراحی ساده و مشخص دگمه‌ها و کلیدهای محصولات. این امر شاید درست به نظر برسد ولی برگ برنده‌ی یک شرکت توجه به سلیقه‌ی طیف گسترده‌ای از مخاطبان است. طراحی های ساده و نوستالژیک، در چند محصول محدود می‌تواند مناسب مصرف‌کنندگان خاصی که این فرم‌ها را می‌پسندد باشد ولی تعمیم آن به همه‌ی محصولات می‌تواند در طولانی‌مدت باعث کاهش چشمگیر فروش شرکت شود.
 اگرچه به نظر می‌رسد این شرکت پر سابقه، جزء معدود برندهای ایرانی باشد که طراحی مستقل دارد و صرفاً مونتاژ نمی کند و در کنار آن همواره کیفیت قابل قبولی را عرضه کرده است، ولی می‌توان این انتظار را داشت  تا با توجه بیشتر و درک سلایق مشتریان، طراحی محصولات خود را ارتقا بخشیده و این برند را به انتخاب اول هم‌وطنانمان تبدیل کند.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

باز خوبه اقلا یه تکونی به خودشون دادن وگرنه کم کم گم میشدن بینه این همه محصول خارجی پر آب و رنگ :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود