نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

مدرسۀ مروی و همسایگانش

تاریخ نشر : يكشنبه / ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
تنها یکبار رفتن به گذر مروی کافیست تا متوجه رفت و آمد زیاد روحانیون در این گذر شوید؛ و این نکته به ذهن شما خطور کند که تردد زیاد روحانیون  در میان بورس لوازم آرایش و وسایل تزیین سفره عقد و خوراکی‌ها و لباس های خارجی و ...، غیر قابل باور است. اما با کمی دقت در اطراف متوجه خواهید شد که در این گذرِ نه چندان بزرگ، دو حوزۀ علمیه فعال است. یکی از آنها همان حوزۀ علمیۀ معروف مروی است که بار بخشی از اتفاقات تاریخ معاصر ما را به دوش می‌کشد و دیگری در دبیرستان معروف مروی دایر است، که اهمیت این دبیرستان نیز به دلیل افرادی که در آن تحصیل کرده‌اند، بر کسی پوشیده نیست.
اما امروز اتفاقی که در این گذر افتاده، حکایت از داستانی دیگر دارد. امروز، کمتر کسی این گذر را به اسم حوزه و دبیرستان مروی می شناسد؛ حتی بسیاری از افرادی که برای خرید به اینجا می آیند، از حضور چنین مکان هایی بی خبرند و آنچه بیش از هرچیز معرف این گذر برای ماست، بورس لوازم آرایشی آن است.


اما آنچه که سبب می‌شود انسان از بی‌مهری اتفاق افتاده نسبت به حوزه ملول شود، به وجود آوردن شرایطی‌ست که حوزه را در میان همسایگان خود منزوی کرده. درحالیکه در گذشته، حضور حوزۀ علمیه در میان بازار، سرمایه‌ای اجتماعی به حساب می‌آمده؛ امروز، با پیدایش مغازه‌های جدید، حریمی برای حفظ روابط اجتماعی با حوزه درنظر گرفته نشده است. این مسئله اگرچه تحت‌تأثیر مسائل کلانی بوده که طی روندی این کاربری‌ها را در گذر جایگزین کرده‌اند؛ اما آسیب‌های به وجود آمده قابل چشم پوشی نیست. امروز تغییر ماهیت گذر تا جایی پیش رفته که، با ناهمخوان شدن کاربری‌ها و موقتی شدن حضور افراد در محل، تعاملات اجتماعی در آن نیز به کلی تغییر ماهیت داده‌ است.
در وضعیت موجود حداقل انتظاری که میتوان داشت، جایگزین کردن کاربری‌های فرهنگی یا تجاری مرتبط، به جای کاربری‌های تجاری نامتوازنِ فعلی است تا حدودی امکان بهره بردن از تعاملات اجتماعی در گذر دوباره فراهم شود.


درباره نویسنده
من "مرضیه اصلانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

با خوندن این مطلب بسیار متأثر شدم...ممنون...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود