نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

شرح نو/معرفی و نقد آثار

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

شرح نو، گروهی جوان است که از سال 95 در زمینه تولید محتوای تصویری  در زمینه ی اقتصادمقاومتی فعالیت می کند. این گروه  توسط آقای عالمی تاسیس شده و دوران شکوفایی خود را طی می کند. بیان تجربیات این گروه از زبان اعضای گروه میتواند برای علاقمندان به این رشته جذاب و مفید باشد . مصاحبه پیش رو تجربیات ثبت شده گروه شرح نو توسط تحریریه خط  است .


- خودتان را معرفی بفرمایید از سابقه فعالیتتان بگویید، چه شد که به فکر تولیدات این چنین افتادید ؟
عرض سلام وادب بنده سیدمحمد تقی عالمی، مدیر هنری شرح نو هستم . شخص بنده فعالیت رسانه ای راهشت سال هست شروع کردم .دو  تا سه سال هست که حرفه ای کار می کنم. تمامی فعالین  در این گروه که بیست و پنج نفرهم هستند قبل از این هیچ فعالیت هنری و رسانه ای نداشتند و صرفا علاقمند بودند و اشنایی مختصر نسبت به کامپیوتر داشتند. ما آنها را از صفر آموزش دادیم تا  به مرحله تولید کننده رساندیم میانگین سنی ما 22 سال هست.بزرگ ترین فرد 25 تا 26 سالش هست .از سن 13 ،14 و 15 سال هم در فضای آموزشی ما هستند و پاره وقت فعالیت دارند.
- در تولیداتتان از چه نرم افزارهایی استفاده می کنید؟
ما از خانواده adobe استفاده می کنیم  که شامل  illustrator، aftereffects،premiere و audition هستند. ما وارد آثار سه بعدی هم شده ایم برای مثال از cinema 4d  و Moho  بهره برده ایم.
- موضوعات آثار شما ، در زمینه سبک زندگی، مصرف داخلی، اقتصاد مقاومتی است . آیا مجموعه شما به موضوعات دیگه ای هم علاقمند هستند؟
بله یقینا محور کلی ما  اقتصاد مقاومتی است به این دلیل که این موضوع فراگیر است و مخاطبینش تمام جمعیت کشور و فراجناحی هست . اقتصاد مقاومتی نیاز امروز ماست و این عرصه زمانی که ما شروع به کار کردیم مورد اغفال بود البته کاررسانه ای در یک سال اخیر  در این حوزه افزایش یافته  است آثار ما در ابتدای راه مورد استقبال بسیاری از مخاطبین قرار گرفت. اولویت ما تولید در همین زمینه است ولی در صورت تمایل آثاری با موضوعات دیگر هم خواهیم داشت. ما  علاقمندیم  رسانه ای باشیم که اختصاصی روی اقتصاد مقاومتی کار می کند.
- از نظر زیبایی شناسی آثارتان از تصویرسازی شخصیت به سمت مینیمال رفته است؟ این کار چه مزایا و چه معایبی داشته است؟
ما در آثارمان  تصویر سازی شخصیت داشته ایم و کارهایی با ویژگی تصویرسازی شخصیت  هم در دست تولید داریم. در سبک مینیمال مجموعه ای ده قسمتی در زمینه الگوی مصرف کار کردیم و تم کلی و گرافیکی آن را  مینیمال در نظر گرفتیم. این گرایش ما به دلیل علاقه ، بروز بودن و  پرطرفداری آن است. از مزیت های  سبک مینیمال می توان  به بهره  گیری ازالمان های بیشتری برای بیان محتوا و مفهوم اشاره کرد. این  فرم قابل انعطاف است و برای  محتواهایی که کمتر تصویری هستند مناسب است. از معایب آن هم می توان گفت تاحدی  روند تولید سخت می شود و تصویر کلی و زمینه اصلی یکنواخت و ثابت می گردد.
- در موشن گرافیک همیشه ترانزیشن و انتقال تصویری بین عناصر مهم می نماید و در کار شما به آن توجه شده است. این انتقال تصویری چگونه به ذهنتان خطور می کند؟
 اگر داستانی به صورت خطی دارید و این روایت از چند سکانس تشکیل شده باید برای جابه جایی از سکانسی به سکانس بعد  از یک ترنزیشن استفاده کنید. من  این انتقال را  ربط التصویر نامیده ام . از المان های هر سکانس استفاده می کنیم و ارتباطی با المان های سکانس بعدی پیدا کنیم که فاصله سکانس ها را پر کنیم هم چنین  خط  وحرکت مستقیم کلیپ لطمه نخورد و پیوستگی آن حفظ گردد و مخاطب سیر داستان را گم نکند.
- چرا مدیوم انتشار را تلگرام  قرار داده اید؟ آثارتان در کدام شبکه ها یا رسانه های دیگر منتشر می گردد؟
 تلگرام یک بستر و شبکه اجتماعی فراگیر و عمومی و زمینه ی  مناسبی برای آغاز راه است. این بستر چندویژگی دارد:  آمار کلی از بازدید ها داریم. میتوانیم نظرات مخاطبین را دریافت کنیم . تولیدات ما تقریبا بر این اساس ساخته شده که زمان کوتاه و حجم کم داشته یا به اصطلاح ساندویچی باشد و مناسب همین شبکه  اجتماعی است . این نوع تولیدات در تلگرام به راحتی دست به دست می گردد. مانند اثر" یه دونه برنج " که ده میلیون بازدید داشت با اینکه  گرافیکش هنوز پیشرفته نبود. آثار ما  از رسانه ی ملی هم پخش می شود . تولیدات ما  با  کیفیت اصلی در آپارات قرار داده شده و محدودیتی برای ارسال نداریم. هدف کلی گروه ، رساندن آثار به دست مردم است و الزامی نداریم که  حتما نام گروه پای آثارمان بخورد. ما پیگیر پخش آثارمان در شبکه های تلویزیونی نبوده ایم و بازخورد کارهایمان را بیشتر درفضای مجازی دنبال می کنیم.  تا کنون از شبکه یک، شبکه خبر و شبکه آموزش مستقیما برای دریافت تولیدات در خواست داشته ایم که در آنها را در اختیارشان قرار داده ایم.
- چه آثار دیگری در دست تولید دارید اگر دوست داشتید معرفی بفرمایید؟
مجموعه ای  با نام "چی بخوریم" در دست تهیه است در این سریال  خواص ومواد غذایی کمتر شنیده شده ای را  به مردم معرفی می کنیم  مثلا در قسمت اول خواص یونجه را بیان می کنیم. خیلی ها این ماده را  خوراک دام می دانند.  .اثری  با نام" معجزه تولید" در زمینه ی اقتصاد مقاومتی آماده کردیم . ان شا الله به زودی منتشر می شود . آثار ما را می توانید در کانال تلگرامی شرح نو دنبال کنید.
- و به نظر شما چرا موشن گرافیک این قدر در ایران رواج یافته است ؟
مخاطبین در ایران در عین پویایی و آگاهی طلبی و اطلاع خواهی تنبل هم هستند. این مساله را آمار پایین کتابخوانی و  همین طور آمار بالای مشارکت ایرانیان در شبکه های اجتماعی و تحت موبایل نشان می دهد. ایرانیان دوست دارند اطلاعات دریافت کنند ولی به سمت کتابخوانی کمتر می روند و فضای رسانه ای و سمعی و بصری را ترجیح می دهند . این گرایش به دلیل چندرسانه ای بودن موشن گرافیک در مقایسه با کتاب است. موشن گرافیک فرمی منعطف است که در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند اطلاعات زیادی را منتقل کند و همین طور جذاب باشد.




درباره نویسنده
من "سیده زهرا موسوی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۴)

آقا کارای گروه ما  دنبال میکنیم خیلی عالیه کاراشون دمشون گرم:)
۲۴ مرداد ۹۶ ، ۱۹:۴۵ عباس فاطمی
کارای این گروه فوق العادس و من همیشه این گروهو دنبال میکنم.
خسته نباشین آقای عالمی خدا قوت!
من خیلی ممنونم از همه گی عالی 
عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود