نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

حل مشکل دربهای کرکره ای / امیر نقیب زاده

تاریخ نشر : جمعه / ۲۶ آذر ۱۳۹۵

تفاوت طراحان و مبتکران با سایر مردم در یک نکته‌ی کلیدی است و آن تفاوت دیدشان به دنیای پیرامون و پیدا کردن مشکلات بزرگ و کوچک ناپیدا درآن است. یکی از این مشکلات به‌ظاهر ساده، نحوه‌ی نصب و استفاده از درهای کرکره‌ای است. فروشگاه‌ها و سایر محل‌هایی که از این نوع درب‌ها استفاده می‌کنند، اغلب به دلیل کمبود جا و پیش‌بینی نشدن فضایی که باید کرکره در آن جمع شود، آن را به‌صورت برعکس نصب می‌کنند و قسمتی که کرکره‌ها در بالای در جمع می‌شود، رو به بیرون قرار می‌گیرد؛ درنتیجه پشت کرکره‌ها که نمای زیبایی ندارند، روبه بیرون است و قسمت بیرونی و زیبای آن در حالتی که مغازه بسته است روبه‌داخل قرار می‌گیرد. این مشکل برای بسیاری از مشتریان این محصول وجود داشته است و اکثر غریب به اتفاق مشتریانی که مجبور بودند کرکره‌ی خودشان را پشت‌ورو نصب کنند با نارضایتی مجبور به این کار می‌شدند. نکته جالب این که این امر تنها برای مشتریان ایرانی صدق نمی‌کرد، بلکه در دیگر نقاط جهان نیز مشتریان با این مشکل روبرو می‌شدند. بر اساس آمار حدود ۷۰ درصد از مشتریان، فضای مناسب برای نصب کرکره به‌صورت استاندارد را نداشتند. امیر نقیب زاده، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی طراحی صنعتی و طراح محصول به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی، با یک ایده‌ی خلاقانه این مشکل را حل کرده و کرکره‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که هر دو سمت آن یک شکل باشد، بدون آن‌که برای جمع شدن آن مشکلی ایجاد شود. با استفاده از تیغه‌های مادولار و دوروی نما، ظاهرِ هر دو طرف کرکره یکی شده و به دلیل شکل خاص تیغه، فضایی که کرکره برای جمع شدن نیاز دارد نیز تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ که این مهم جمع کردن کرکره برای هردوطرف را امکان پذیر نموده است.
در تصاویری که در ادامه خواهید دید، کرکره ساده و کرکره های مادولار با هم مقایسه شده است. طرح تیغه مادولار با قابلیت رول شدن از دو طرف، با شماره ۴۰۴۱۳ ثبت اختراع شده و هم‌اکنون توسط شرکت زیبا سازه ارس در حال تولید است.
نویسنده همکار: زهرا کشاورز

 

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود