نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

انگشتانه موزیکال / کوروش مهدوی

تاریخ نشر : دوشنبه / ۲۳ فروردين ۱۳۹۵

طراحی بازی بخصوص برای جامعه‌ی ما که به سمت افزایش تعداد کودکان می‌رود، مهم است. چند سالی است که این شاخه از طراحی صنعتی موردتوجه قرارگرفته و طراحان زیادی به خلق بازی‌های نوآورانه و جذاب می‌پردازند. یکی از فاکتورهای مهم در طراحی بازی، علاوه بر سرگرم‌کننده بودن آن، داشتن بار آموزشی و افزایش مهارت‌های مختلف در کودکان است. درصورتی‌که بازی بتواند همراه با سرگرمی و آموزش، عادت خوبی را نیز در **کودک** نهادینه و یا باعث از بین رفتن رفتاری غلط در او شود، می‌توان گفت ازهرجهت موفق بوده است.
اسباب‌بازی انگشتدانه ی موزیکال که توسط کوروش مهدوی دانش‌آموخته‌ی طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز طراحی‌شده است با هدف برآورده کردن سه خصوصیت آموزش، سرگرمی و کنترل رفتارهای ناپسند، عرضه‌شده است.
مشکلی که این طراح روی آن دست گذاشته، جویدن ناخن توسط کودکان است. مهدوی در توضیح طرح خود این‌گونه نوشته: « ناخن جویدن یکی از مشکلات شایعی است که ۳۰ درصد کودکان ۷ الی ۱۰ سال و ۴۵ درصد نوجوانان به آن دچار هستند. برای حل این مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد که اغلب آن‌ها نامناسب و مخرب می‌باشد؛ مانند استفاده از لاک تلخ کننده ناخن، چسب زدن سرانگشتان، استفاده از پلاک دهان و... با این‌ وجود مشکل نه‌ تنها حل نشده بلکه شرایط را سخت‌تر نیز کرده است. این محصول دور ناخن را پوشش داده و آن را در برابر جویدن حفظ می‌کند و همچنین با ضربه خوردن بر روی سطح، نسبت به هر انگشت، نت موسیقی مخصوصی تولید می‌کند.»
به نظر می‌رسد طراح با ایده‌ی تلفیق ابزار تولید موسیقی و انگشتانه، توانسته اهداف خود را عملی کند ولی تا زمانی که این محصول، تولید و مورداستفاده قرار نگیرد، نمی‌توان به‌طورقطع از موفقیت آن اطمینان داشت. این محصول از منتخبین اولین دوره مسابقات طراحی صنعتی آیدیران است.

درباره نویسنده
من "مینا مختارزاده" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود