امسال در طرح استقبال از بهار، ۱۰۰ اثر هنری (المان) جدید در سطح شهر مشهد نصب شد، که ۲۴ تای آن ها به صورت ویژه در اطراف حرم مطهر و ورودی های شهر، از جمله راه آهن، پایانه مسافربری و فرودگاه جانمایی شدند و ۶ عدد نیز بعد از ایام فاطمیه نصب گردید.
در ساخت آثار نوروزی امسال موضوعاتی چون توجه ویژه به منطقه ثامن(محدوده اطراف حرم مطهر)، ترویج بهار فاطمی و مفاهیم روز اجتماعی از قبیل اقتصاد مقاومتی و جمعیت، مورد نظر مسئولان فرهنگی شهرداری مشهد بود. این محدودیت موضوعی سبب شد تا شاهد کارهایی به مراتب کم مایه تر نسبت به سال های قبل باشیم؛ زیرا دست هنرمندان برای کپی کاری از روی آثار خارجی بسته بود و زمان کافی نیز برای رسیدن به ایده ای مقبول و قابل اجرا وجود نداشت. در واقع مشارکت پایین هنرمندان و تغییرات دیر هنگام حوزه معاونت فرهنگی هنری شهرداری مشهد نیز مزید بر علت شدند تا همه کاسه ها بر سر یک نفر نشکند!
در کل، آثار هنری نوروز ۹۴ نتوانستند هیجان سال های قبل را بین زائران زنده کنند و این عدم ارتباط با مخاطب، نقطه ضعف اصلی کارهای امسال بود که به دلیل تعداد محدود آثار و اجرای نه چندان دلچسب برخی از آن ها ایجاد شده بود.
البته ویژگی بارز کارهای سال های گذشته را می توان در بزرگ سازی اشیاء خلاصه کرد؛ چرا که این آشنایی زدایی موجب جلب توجه گردشگران می شد. اگر مسئولین فرهنگی هنری شهرداری مشهد، محتوای مورد نظر خود را با ظاهری جذاب تر و خلاقانه تر همراه سازند مسلما شاهد آثاری قوی تر و حرفه ای تر نسبت به سال های قبل خواهیم بود. به هر جهت مشهد با سابقه ای چهار ساله پیشرو در ساخت المان های نوروزی به حساب می آید و به همین دلیل انتظارات از پایتخت معنوی کشور بیش از این ها است.