نام ترافیک با تهران گره خورده است؛ از همین رو نیز این مسئله به یکی از دغدغههای مهم مدیریت شهری تبدیل شده است. شورای هنری سازمان زیباسازی شهر تهران با برپایی کمپین «شهروند قانون مدار» به دنبال آموزش بصری فرهنگ ترافیک و ترویج قوانین راهنمایی و رانندگی است تا شاید این گره کور در آینده باز شود.
کودکان مهمترین مخاطبان «شهروند قانون مدار» هستند و بخشی از پوسترهای این مجموعه با وام گرفتن از المانها و نشانههای کودکانه شکل گرفتهاند. در واقع کودکان نه تنها اصلیترین عامل بازدارنده والدین خویش از تخلف به حساب میآیند، بلکه در سن طلایی آموزش قرار دارند و هر چه را که بیاموزند تا بزرگسالی به همراه خود حفظ خواهند کرد.
کمپین «شهروند قانونمدار» در نوع خود یکی از بهترین و اثرگذارترین مجموعه پوسترهای محیطی شهرداری تهران به حساب میآید، چرا که به خوبی توانسته پیام مورد نظرش را به صورت بصری منتقل نماید. در بیشتر موارد طراحان با الهام از تصاویر تابلوهای راهنمایی و رانندگی، به سراغ زمینههای ساده و یا سفید رفتهاند و با استفاده از رنگهای هشدار دهنده علائم راهنمایی، همچون قرمز و زرد پیام خود را در قالب طرحهایی بسیار ساده شده به همراه متنی کوتاه ارائه دادهاند.
چراغهای قرمز و ترافیکهای سنگین حوالی غروب زمان خوبی برای دیدن این پوسترها است، تا شاید کمی به فرهنگ رانندگیمان فکر کنیم و قوانین را نه از ترس پلیس و جریمه، بلکه به خاطر حفظ سلامتی خود و خانوادهمان رعایت نمائیم.