حال و هوای انتخابات در هفته های اخیر داغ داغ بود. سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی پرشده بود از کلیپ های صحبتهای نامزدها که در رد نامزد دیگر سخن گفته اند یا خودشان را معرفی و تبلیغ کرده اند. انیمیشن های انتخاباتی هم عقب نماندند و در چند مجموعه بینندگانی را به خود جذب کردند. پنج انیمیشنی که به صورت موضوعی درباره انتخابات تولید گشته اند عبارتند از: " دیرین دیرین"، " دوران نامزدی" ، " بالا، پایین" ، " اره، اوره و شمسی کوره" و " چل تدبیر".
دیرین دیرین به عنوان جریان اصیل انیمیشن کوتاه اجتماعی انتقادی نمی تواند چشم از انتخابات بردارد به طوری که بیش از بیست قسمت خود را به انتخابات اختصاص داده که نگاهی تقریبا بی طرف به فضای سیاسی دارد. واژه پردازی ناب دیرین دیرینی و طنز خاص خود دیگر جای توضیح ندارد.
انیمیشن دوران نامزدی که در اسم خود هم طنازی اش پدیدار است به تهیه کنندگی خانه پویا نمایی تولید و در سطح تلگرام منتشر یافته ، کار این انیمیشن با وجود مجموعه ی دیرین دیرین سخت می نماید. چگونه می توان در همان جریان و به سبک موضوعی دیرین دیرین حرکت کرد ولی خلاقیت را هم به همراه داشت؟ سوالی که من بارها از خود پرسیدم و جوابش را در فیلم نامه این مجموعه دیدم. فیلم نامه ی این مجموعه اقتباسی است برای مثال ترکیب داستان چوپان دروغگو و جریان وعده دادن نامزدهای انتخاباتی، اقتباس از شخصیت های کاپیتان سیلور، دخترک کبریت فروش،پینوکیو ، گربه نره و روباه مکار، حاتم تایی ، خواجه نصیر توسی و... در داستان های این انیمیشن وجود دارد. حضور نمادین مسئولین در مقابل این شخصیت ها در فضای امروزی باری طنز به مجموعه اضافه کرده است. البته متحرک سازی و شخصیت پردازی آن هم مناسب و حرفه ای به نظر می آید.این انیمیشن هم سعی کرده بی طرفانه بر رعایت نکات اجتماعی و اخلاقی توسط نامزده های محترم تاکید کند.
انیمیشن بالا و پایین ویژه انتخابات دنباله ای بر مجموعه ی الو ببین است. بیشتر فضای این انیمیشن در مذاکرات می گذرد و استفاده ی نمادین از احزاب مختلف شده است و می توان آن را تاحدی جهت دار در نظر گرفت. متحرک سازی و شخصیت پردازی آن نیز جای کار دارد و به نظر می رسد با توجه به فرصت کم تولید با محدودیت هایی روبرو بوده که نسبت به تولید قبلی یعنی الو ببین ضعف های فنی در آن دیده می شود.
مجموعه ی " اره، اوره و شمسی کوره " نیز با پرداختی نمادین سعی کرده است عملکرد دولت فعلی را نقد کند و حتی به سخره بگیرد. با نگاهی اجمالی به شخصیت پردازی می توان گفت، در طراحی شخصیت ها از واقع گرایی فاصله گرفته و به فانتزی نزدیک می شویم. این مساله در به هم ریختن تناسب بدن کاراکترها و اغراق های طنز آنها دیده می شود. برای مثال یک شخصیت چشم ندارد یا شخصیتی دیگر که اندام ریزنقشی دارد ولی نقش رهبری و هدایت گری دارد یا کاراکتر قوی هیکلی که تنها یک قسمت از فضای کادر را گرفته است . این طراحی شخصیت باعث گردیده تا متحرک سازی خاص آن شخصیت به صورت فانتزی هم دیده شود. به نظر می رسد کاراکترها عینیت یافته شخصیت های واقعی هستند. درمورد طراحی فضای این انیمیشن باید گفت حضور نور و عدم استفاده از پرسپکتیو قابل توجه است.
مجموعه چل تدبیر نقدی آشکارا نسبت به وضعیت موجود در فضای دولتی دارد . به گونه ای انتقاد تندی در همه ی قسمت های آن به چشم می آید. شخصیت های مدبر الدوله، مفتاح، توجیه و کنار الدوله معادل های بیرونی در مسئولین فعلی دارند. اگر مخاطب این مجموعه پیگیر اخبار سیاسی باشد متوجه نکات طنز مورد نظر نویسنده آن می شود و گرنه سردر گم می ماند. دیالوگ ها روان و عامیانه نیستند. شاید از نظر تولیدکنندگان القای فضای قاجاریه با دیالوگ های ادبی امکان پذیر بوده است. در مورد شخصیت پردازی و متحرک سازی آن هم باید گفت نشان دهنده فعالیت تیمی تازه وارد است. در نگاه کلی این مجموعه دارای تیتراژی خلاقانه، نریشن حرفه ای است ولی در قسمت داستان و فنی جای کار دارد و البته مشی سیاسی جهت داری دیده می شود که همین تند و تیز بودن آن باعث جذب برخی مخاطبین و ریزش ناگهانی بسیاری می گردد.