نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

میراث پاک شده / یان کث

تاریخ نشر : پنجشنبه / ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

یان کَث Jan Kath یکی از مهم‌ترین طراحان فرش در عرصه بین‌المللی است. فرش‌های او را می‌توان در بسیاری از مکان‌های مهم دید. همچنین کانسپت‌های او در مسابقات مختلفی چون رد دات و جایزه بزرگ طراحی فرش نیز تحسین های بسیاری را به دست آورده‌اند.
کَث هنرمندی خود آموخته است. ماتریس طرح‌های ابتکاری او از رابطه میان فرش با ریشه های عمیق عاطفی شکل گرفته‌اند. او از نسل سوم یک خانواده فرش فروش است. زمانی که پسری جوان بود به همراه پدرش مارتین کَث، از کارگاه‌های تولید فرش در ایران و نپال بازدید کرد و این تجربه چشمان او را بیدار ساخت و به او آموخت تا اساس ترکیب رنگ و تناسب را درک نماید. سال‌ها بعد کَث پروسه کنترل، ساخت و تولید طرح‌های منحصر به فردش را در عرصه هنر فرش‌بافی با الهام از سفرهای خود آغاز کرد. آثار او ترکیبی از عناصر کلاسیک فرش شرقی با طراحی مینیمالیستی معاصر به حساب می‌آیند.
در این بین، مجموعه «میراث پاک شده» از جمله کارهای جالب توجه او به شمار می‌رود؛ زیرا کث در آن به تجلیل از سنت فرش‌بافی شرقی می‌پردازد و نوعی بازگشت به ریشه‌ها است. او معتقد است، مجموعه میراث پاک شده به ما کمک می‌کند تا مطمئن شویم این ایده‌ها در عصر مدرن نیز همچنان به حیات هنری خود ادامه می‌دهند و نه تنها الگوها و مواد مصرفی، بلکه روش منحصر به فرد تولید فرش دست‌بافت نیز حفظ می‌گردد.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۴)

۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۵۵ فرزین خاکی
اینا نقشه‌ی فرشه یا صرفا یک مجموعه‌ی گرافیکیه؟
پاسخ:
این آثار قالی های دستبافتی هستند که براساس طرح های سنتی قالی های شرقی به خصوص ایران بازطراحی و بافته شده اند.
۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۶ حامد مشفق آرانی
بسیار زیبا
۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۴۹ حامد مشفق آرانی
عالی عالی
جالبه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود