در آستانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، رونمایی از پوستر جشنواره باز هم حرف و حدیثهایی به همراه داشت. شاید بیشترین حرفها و نقدها پیرامون تغییرات اساسی است که در پوستر امسال دیده میشود. در پوستر سی و چهارم بر خلاف سالهای قبل طراح در بند تلفیق نشانههای سینمایی با نمادهای ایرانی-اسلامی نیست و به سراغ یکی از شناخته شدهترین چهرههای سینمای پس انقلاب رفته است.
استفاده از چهره بازیگران شاخص و تاریخساز در سینما، امر معمول و مرسومی است، که در پوستر معتبرین جشنوارههای سینمایی همچون کن و ونیز دیده میشود. به طور مثال پوستر جشنواره ونیز ۲۰۱۵ با ادای احترام به سینمای هنری و تصاویری از «ژان پیر لئو» بازیگر فیلم «چهارصد ضربه» و «ناتاشا کینسکی» بازیگر معروف آلمانی رونمایی شد. از همین رو پوستر امسال جشنواره فجر نیز به خسرو شکیبایی تقدیم شده است.
هرچند برخی این تغییر را به پای تقلید گذاشتهاند اما این اتفاق بیشتر به نوعی تغییر رویکرد شبیه است که البته باز هم از عنصر خلاقیت بهره چندانی نبرده و تنها در حد یک ایده مانده است. باید دید آیا این ایده خام و سنت شکن، سالهای بعد نیز دوام خواهد آورد و مسیر پختگی را طی خواهد کرد یا خیر.
ایده اصلی پوستر امسال متعلق به مجید برزگر است و طراحی و اجرا توسط بزرگمهر حسینپور بر اساس عکسی از امیر عابدی انجام شده است. حسین پور برای طراحی شخصیت شکیبایی به سراغ فیلمهای مهم او رفته و گوشهای از هرکدام را در اثر خود آورده است. به گفته بزرگ مهر، فًرم شیدایی چهره خسرو شکیبایی و عینکش از فیلم «هامون»، موهایش از فیلم «بانو» و نگاه سه رخ استاد از فیلم «عاشقانه» و شال او از فیلم «پری» اقتباس شده است.
همچنین استفاده از طرحهای سنتی ختایی و گلهای شاه عباسی در طرح لباس خسرو شکیبایی تنها اتفاقی است که به جهت ایرانیسازی پوستر صورت گرفته؛ چرا که در طراحی فونت جشنواره و سیمرغ آن هیچ تغییر و تحول چشمگیری دیده نمی شود. به دلیل خلاء تفکر گرافیکی، پوستر امسال بیشتر به یک پرتره نقاشی شبیه شده تا پوستر مهمترین جشنواره سینمای ایران!