نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

جایگاه فرم در معماری کجاست؟ آیا فرم، تابع بی چون و چرای عملکرد است، یا اینکه باید بتواند به نیازهای والای انسانی چون زیبایی شناسی، به شکل مناسبی پاسخ دهد. درک چنین مهمی در طراحی فضایی که راوی بخشی از زندگی ما انسان هاست، نقش مهمی ایفا می کند. زمانی که به نیت خرید کالایی از کنار مغازه های متعددی عبور می کنی، نه تنها چهره ی عبوس و تکراری نمای آن ها، برایت لذت بخش نیست، بلکه با تمام توان سعی می کنی هر طور که شده کالای مدنظر خود را بیابی و آن فضا را ترک کنی. به راستی چه باید کرد؟ چه کنیم که نمای مغازه ها در شهر، دارای فرمی متناسب و جذاب باشند؟!
سال گذشته، مالک مغازه پرده فروشی در قلب تجاری شهر قزوین، تصمیم می گیرد که فروشگاه قدیمی خود را بازسازی کند . او ضمن اینکه می خواهد مشتری بیشتری را به مغازه اش جذب کند ، برای چگونگی جذب او هم ارزش قائل است. برای این منظور محمد حسن کاراگاه، به عنوان کارفرمای این پروژه، از طراحی به نام امیراحمد رضایی، برای انجام این کار دعوت به عمل می آورد تا بازسازی فروشگاه به شکل اصولی صورت پذیرد. مهمترین چالش در انجام این پروژه، طراحی فرمی بود که ضمن برآورده ساختن نیازهای عملکردی کارفرما، به لحاظ قرارگیری پارچه ها و چیدمان، بتواند نمایی شاخص، کم نظیر و جذاب را ایجاد نماید. ایده ی طرح، بر مبنای بازنمایی پرده، به عنوان نشانه ای از محتوای اصلی، شکل گرفت. ایده ای که هم به نیاز عملکردی فروشگاه و هم نیاز فرمی آن به شکل مناسبی پاسخ گفت. فرم بی تکلفی که ضمن پایبندی بر اصول زیبایی شناسانه، از کیفیت اجرایی خوبی هم برخوردار بود. مغازه ای که در حال حاضر سعی می کند با چهره ای جدید درمیان انبوه نماهای خسته کننده، معنای جدیدی را از زندگی، به مردم شهر قزوین هدیه کند.

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۸ تیر ۹۵ ، ۱۱:۴۳ فرزین خاکی
خوبه، اگه می‌تونست از ماده‌ای شفاف ساخته بشه شاید به کارکرد معماری‌ش به‌تر جواب می‌داد. الان بیش‌تر در خدمت کانسپت و فرم دراومده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود