نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

شهر تازه / شهرداری تهران

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵

تهران کم کم دارد به یک بحران تبدیل می‌شود؛ آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی ناشی از ازدحام وسایل نقلیه، مصرف بی‌رویه انرژی‌، رفتارهای نادرست شهروندان در قبال طبیعت و هزاران مشکل زیست محیطی دیگر، تهران را با خطری جدی مواجه کرده است. از همین رو سازمان زیباسازی شهر تهران در تعامل با ستاد محیط زیست شهرداری تهران، اقدام به راه اندازی کمپین «شهر تازه» نموده است. 

هدف از ایجاد چنین کمپینی ترویج و تشویق شهروندان به حفاظت از منابع طبیعی و نوعی فرهنگ‌سازی برای آگاهی از مسائل مهم محیط زیستی است، و موضوعاتی هم‌چون هوای پاک، زمین پاک، انرژی پاک و تنوع زیست محیطی در قالب مجموعه‌ای از پوسترها در سطح شهر تهران نصب گردیده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. 

هر چند رویکرد هنرمندان این مجموعه آثار را باید خلاقانه دانست، اما مسلماً همه آثار در ایده‌پردازی از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند و برخی بیش از سایرین توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند. در این میان استفاده از متنی کوتاه به مثابه کلام با پیش زمینه‌ای به رنگ سبز، در کنار استفاده از تصاویری گرافیکی یا کاریکاتور‌ی به شکلی موجز و به دور از جزئی‌نگری، این امکان را به شهروندان می‌دهد تا به اقتضاء زمان کوتاهی که در اتوبان‌ها دارند، بتوانند به سرعت پیام نهفته در تصاویر را دریافت و با آن جمله کلیدی در ذهن خود ثبت نمایند. 

 استفاده از برخی عناصر بصری آشنا و خاطره‌انگیز هم‌چون برج آزادی، بادبادک، تنگ ماهی یا تصویری از یک نگارگری، در کنار رویکرد بعضی طراحان که گاه به جای عکس با استفاده از تکنیک‌هایی هم‌چون آبرنگ یا مداد رنگی به سراغ تصویرسازی‌هایی خیال‌انگیز رفته‌اند، برای شهروندان دغدغه‌مند تهرانی که مدام در ازدحام آدم‌ها و ماشین‌ها به سر می‌برند، غنیمتی است که می تواند ذهن مشوش آن‌ها را هر چند به اندازه یک نگاه، آرام سازد و آنان را به گذشته‌شان رجوع دهد، تا بیاندیشند که چه بود و چه شد!

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۳ دی ۹۵ ، ۲۲:۴۱ فرزین خاکی
چقدر گرافیک ما رشد کرده تو این سال‌ها

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود