نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

سنجاق بازی های عاشقانه / مجید صفری سخاوت

تاریخ نشر : سه شنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۴

"سنجاق قفلی ها را دوست دارم؛ از همان کودکی دوستشان داشتم. بی منت بانی وصلتند؛ اما خودشان بی وصل می مانند. خم می شوند، اما خم به ابرو نمی آورند. زنگ می زنند، اما زنگار بر دلشان نمی نشیند. تیزند؛ یک رنگند؛ ساده و بی آلایش. دوستشان دارم نه به خاطر اینکه ضامن بالش یا لحاف و تشک هایمان بودند، نه! چون با وجود فلزی بودنشان، تجلی صفات زیبای انسانیند. همتم بر آن بود تا در حد توان، آنان را در قالبی دیگر به عرصه ظهور برسانم. خدا را چه دیدید، شاید در این میان خاطره ای مشترک هم مرور شد." این دل نوشته ای است از خالق سنجاق هایی که عاشقانه، دغدغه های روزمره ما انسان ها را با زبان خود و به شیوه ای خلاقانه بیان می کنند.
مجید سخاوت، ضمن علاقه زیادی که به عکاسی هنری(Art photography) داشت؛ سعی می کرد در این زمینه، به تجربه های جدیدی دست بزند و این شد که از سر کنجکاوی، اثری را خلق کرد که تولد عکس های سنجاقی به آن زمان (‌ سال ۱۳۹۳) باز می گردد. پس از آن تصمیم گرفت، روایتی را از دغدغه های روزمره، به زبان سنجاق قفلی، در موقعیت ها و حالات مختلف، نقل کند. رفته رفته تعداد عکس های مفهومی وی، با این موضوع قابل توجه شد و مجموعه ای شکل گرفت با عنوان سنجاق بازی های عاشقانه؛ که ایده اصلی آن، شخصیت دادن به سنجاق های قفلی بر اساس کالبد انسانی بود. هنرمند تلاش کرده به جای شناسنامه های معمول آثار هنری، از قطعه شعری، متن کوتاهی و... برای معرفی اثر استفاده کند تا ارتبط میان اثر و مخاطب عمیق تر شود. جالب توجه است که هنرمند پای مخاطبان را هم به ماجرا باز کرده و در صفحه اینستاگرام خود، از مخاطبان می خواهد قاب های تصویری اش را از نگاه خودشان، روایت کنند و گاها شناسنامه اثر از روی این پیشنهادات برگزیده می شود.

دربند...مرد زندایی می خندید؛ شاید به زندانی بودن خویش شاید هم به آزاد بودن ما؛ راستی زندان کدام سوی میله هاست...

شیشه پنجره را باران شست... از دل من اما، چه کسی نقش تو را خواهد شست...

ارتباط نزدیک از نوع سنجاقی

پشتم خمیده ماند ز بار گران عشق...چون شاخه ضعیف ز بار گران برف...رهی

منو انتظار و کابوس و تنهایی...منو فکر اینکه هر لحظه اینجایی...

دیریست که سردم شده دور از دم گرمت...

یادت میاد طعم پنیر گچی کوپنی چقدر عالی بود...یادت میاد صف نفت و برف بازی های زمستون...یادت میاد؟؟؟

به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم...شمایل تو بدیدم نه عقل ماند و نه هوشم

از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر...یادگاری که در این گنبد دوار بماند...حافظ

بیا بی خبر به خواب هفت سالگی برگردیم...غصه هامان گوشه ی گنجه ی بی کلید...مشقهامان نوشته...تقویم تمام مدارس در باد... و عید، یعنی همیشه همین فردا...صالحی

درباره نویسنده
من "محدثه آهنی امینه" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۲)

عالی بود
پاسخ:
سپاس...
سلام .
بسیار ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود