نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

قرمزها و سبزها/ عباس کوثری

تاریخ نشر : چهارشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۴

درک ما از پدیده‌های دنیای پیرامون بواسطه‌ی تضادی است که در جهان حاکم است. درک شب بواسطه تضادش با روز، درک زشتی بواسطه تفاوتش با زیبایی و همچنین مفهوم خیر درمواجه با شر قابل فهم است. جهان ما پر شده از تضادهایی که گاه مکمل هم‌اند و گاه در تقابل با یکدیگر. سبزها و قرمزها نیز نمایشی از اولیا و اشقیا هستند. رنگ سبز که در هنر نماد معنویت است برای لباس رزم اولیا و رنگ قرمز که بیانگر خشونت و خون و خونریزی است در لباس نقطه مقابل یعنی اشقیا به کار رفته است.
عکس‌های کوثری، فرهنگ شهادت و ظلم ستیزی شیعه را بواسطه نمایش یک ویدئو و تعدادی عکس از بازیگران تعزیه در نمایشگاه اخیرش با عنوان قرمزها و سبزها به نمایش گذاشته است.
اولیا و اشقیا در عکس‌های او همان مردم عامی و هم مسلکی هستند که هر روز با آنها برخورد داریم که گاه ممکن است حتی آنها را بشناسیم و یا نشناسیم. عباس کوثری در این عکس‌ها با پرداختن به حاشیه‌های قبل از اجرای نمایش سعی در آن دارد که اولیا و اشقیا و در واقع خیر و شر را نه یک امر ماورایی و داستانی و نمایشی بلکه امری در حال جریان در اتفاقات جهان روز بنمایاند. همان‌هایی که حسین‌بن علی(ع) را کشتند مگر نه آنهایی بودند که مسلمان خوانده می‌شدند! کوثری با پرداختن به واقعه عاشورا گریزی به مسئله داعش در جهان اسلام زده است.
در ویدئو کوثری که اولین پرده نمایش گالری است، دو شخص را در دو تلویزیون مجزا و کنار هم می بینیم  که با پخش بصورت لوپ، در حال پوشیدن و درآوردن لباس رزم و یا همان لباس تعزیه هستند یکی سبز و دیگری  قرمز که بیانگر پیکار دائمی و تاریخی حق و باطل است. عکس‌های کوثری از تعزیه گردانان قبل رسیدن آن‌ها به محل برگزاری نمایش است. او بازیگران را در حالی که لباس تعزیه بر تن دارند کنار جاده عکاسی کرده است. انگار پشت خط مقدم جبهه است و بازیگران در انتظاراند و شاید انتظار برای نبردی دوباره... .

درباره نویسنده
من "کلثوم پیامنی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

۲۰ دی ۹۴ ، ۱۹:۳۱ محدثه آهنی امینه
چقدر خوب که ب واسطه این نشریه، با هنرهای دیگر نیز آشنا میشویم...
خدا قوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود