به تازگی قسمت کوچکی از بازار مصرف لوازم التحریر را محصولاتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی پوشش داده است. لوازمالتحریر شکرستان دو سالی است وارد بازار رقابت شده است.
این محصولات با بهره گرفتن از کاراکترهای جذاب کارتون شکرستان و کیفیت خوب مواد اولیهی استفادهشده، مورد استقبال مصرفکنندگان قرار گرفته است. شخصیت های آشنای اهالی شکرستان بر روی جلد دفاتر و لوازم دیگر، جذاب و همراه با طنز موجود در انیمیشن است. در حال حاضر تعداد تولیدات لوازمالتحریر این مجموعه محدود است اما این پتانسیل وجود دارد تا علاوه بر محصولات موجود، طیف گسترده و جدیدتر از لوازم موردنیاز کودکان و نوجوانان را در بر گیرد، نکتهی دیگر آنکه قیمت این محصولات میتواند مناسبتر در نظر گرفته شود تا طیف وسیعتری از مصرفکنندگان بتوانند از آنها استفاده کنند و به دلیل قیمت، مجبور به خرید دفاتری با تصاویر غیر ایرانی نشوند.
در این میان تأثیرات فرهنگی این محصولات چندان مشخص نیست . قطعاً استفاده از محصولات شکرستان، بهتر از خرید محصولاتی با تصاویر باب اسفنجی، مرد عنکبوتی و باربی است ولی آیا فرهنگی که شکرستان و کاراکترهای آن در ذهن کودکان میسازند، فرهنگی اسلامی ایرانی است؟ آیا قهرمان مشخصی که بتواند الگویی راستین برای کودکان باشد میان این کاراکترها وجود دارد؟ رفتارهای اشتباه و بهدوراز فرهنگ اسلامی که در بیشتر کاراکترهای این مجموعه باحالتی از تمسخر نمایش دادهشده است، میتواند الگوی رفتاری برای دانش آموزان باشد و یا آنها را از انجام رفتارهای غلط بازدارد، درحالیکه همین شخصیتها بهعنوان قهرمان بر روی محصولات نقش بسته است؟ شکرستان بهعنوان قدمهای اول میتواند خوب و حتی موفق ارزیابی شود ولی برای ادامهی مسیر تولید لوازم التحریر بومی به نظر میآید لازم است قدمهای بعدی با دقت بیشتری برداشته شود.