این بار به جای یعقوب "اُلفت" انتظار یوسفش را می کشد. "الفت" بهترین سال های زندگی اش را با امید اینکه شاید روزی "یونس"ش را ببیند، سر می کند.
"نرگس آبیار" جز معدود کارگردانان زن سینماست که به موضوع جنگ و دفاع مقدس فارغ از هیاهو و توپ و تانک های جنگی، پرداخته است. در "شیار ١٤٣"، آخرین اثر آبیار، وی تماشاچی فیلم را شریک رنج و انتظار مادر می کند که این همراهی بدون استفاده از عوامل داستانی و تکنیکیِ حرفه ای محقق نمی شود. یکی از عوامل تاثیر گذار نوع قاب بندی هاست. کارگردان با طراحی دکوپاژ هنرمندانه، بدون داشتن زاویه های عجیب و غیر معمول، کادرهای متفاوتی برای نمایش ارائه می دهد. قاب بندی هایی که می توان آن ها را جداگانه و به عنوان اثر هنری عکاسی، مورد بررسی قرار داد. در این میان تاثیر میزانسن و طراحی صحنه و لباس را نیز نمی توان نادیده گرفت.
نکته ی قابل توجه فیلم شیار ١٤٣ تبلیغات تلویزیونی و شهری است؛ خلاقیت به کار برده شده در طراحی تیزر تبلیغاتی این فیلم موید دقت نظر گروه سازنده و به خصوص کارگردان اثر در ساخت این تیزرهاست، خلاقیتی که متاسفانه در کمتر تیزر تبلیغاتی ای شاهد آن هستیم.