نشریه خط

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

نشریه تحلیلی هنر و طراحی

پیش ‌نهاد ویژه

توسط زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷

در آستانۀ جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، خانه طراحان انقلاب اسلامی با راه اندازی کمپین «با هم قهرمانیم» مجموعه پوسترهایی را با همین عنوان و با شعار «یک ملت، یک ضربان» طراحی و اجرا نموده و در سطح شهر به اکران در آورده است. هدف از راه اندازی این کمپین حمایت از تیم ملی فوتبال ایران و تأکید بر وحدت و انسجام ملی به عنوان یک عنصر پیشبرندۀ مهم است، که حاصل آن پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی در تمامی عرصه‌های ورزشی و غیر ورزشی می‌باشد. گفتنی است این روزها تعدادی از این آثار بر فراز بزرگ‌ترین دیوارنگارۀ کشور در میدان حضرت ولی‌عصر‌(عج) نیز به نمایش درآمده‌اند، تا بیش از پیش حال و هوای فوتبال را با چاشنی وحدت و همدلی همراه سازند. 

محمدرضا دوست محمدی، محمد شکیبا، سینا رعیت‌دوست، محمود آراسته‌نسب و محمد تقی‌پور از جمله طراحان و عوامل ساخت پوسترهای «با هم قهرمانیم» می‌باشند.

مینا مختارزاده ؛ ۲ مرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
زهره حاضری ؛ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تنگه برمودا / فرهاد عظیما

تاریخ نشر : شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۴

فرهاد عظیما هنرمندی خودآموخته است، که از ۱۸ سالگی و پس از آشنایی با کامپیوتر به سراغ نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ و تری‌دی‌مکس رفت. وی مهارت‌های خود را به صورت تجربی و به دور از فضای آکادمیک کشور کسب نموده است. علاقه‌مندان به حوزه انیمیشن او را پیش‌تر با آثاری چون «پیام راشل کوری» و «نبرد خلیج فارس» می‌شناسند. 

عظیما در جدیدترین پروژه خود داستان حمله آمریکا به ایران را روایت کرده است. «تنگه برمودا» که به «نبرد خلیج فارس ۲» نیز معروف شده، هیمنه آمریکا را به گونه‌ای خُرد می‌کند که تا به کنون در جهان اتفاق نیفتاده است. این اثر به نبرد میان نیروی دریایی ایران و آمریکا در یک جنگ نامنظم دریایی در آینده می‌پردازد که به پیروزی ایران می‌انجامد. 

«تنگه برمودا» تنها انیمیشنی است که با جسارت به مقوله عظیم جلوه‌های ویژه آن هم در سطحی نزدیک به کارهای جهانی وارد شده و در زمینه محتوا نیز ورود خوبی به جنگ ایران و آمریکا داشته، به‌طور‌ی‌که نشان‌ دهنده خط ایدئولوژیک سپاه پاسداران در یک جنگ تمام عیار است. 

این اثر سینمایی که اولین انیمیشن رئال سینمای ایران نیز به حساب می‌آید، محصول سه سال فعالیت گروه انیمیشنی حضرت زهرا (س) است، که توسط تیمی جوان در مشهد، به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است.‌ با اینکه خبرها حاکی‌ از حضور این اثر در جشنواره فجر سی ‌و سوم و اکران آن در سال۱۳۹۴ بود، اما کار نتوانست به جشنواره برسد و قرار بود توزیع و پخش آن همزمان با شروع سال تحصیلی جدید باشد.

هرچند انیمیشن مقوله‌ای مهم و آینده‌دار است اما هنوز نتوانسته جایگاه خود را در کشور ما به دست آورد و نیازمند حمایت نهادها و ارگان‌های دولتی است زیرا به صرف فروش در فضای مجازی و یا پخش بعضی آثار خاص از صدا و سیما نمی‌توان توقع رشد و به روز شدن این هنر را داشت. این در حالی‌ است که انیمیشن ایران بارها و در آثار متعدد نشان‌ داده که می‌تواند خود را به سطح اول جهان نزدیک کند و حتی در مجامع جهانی نیز مطرح شود.

درباره نویسنده
من "زهرا اردکانی" یکی از نویسندگان سایت خط هستم

نظرات  (۱)

خدا حفظشون کنه :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
زهرا اردکانی ؛ ۱ تیر ۱۳۹۷
زهرا اردکانی ؛ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
کلثوم پیامنی ؛ ۱۹ آبان ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
زهرا اردکانی ؛ ۵ مهر ۱۳۹۶
زهرا کشاورز ؛ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
درباره خط
چگونه با خط هم‌کاری کنیم؟
دوستان خط
تماس با خط
طراح قالب : گلبرگ دانلود